Tips Merebus Yang Betul

BUKAN SEMUA ORANG PANDAI MEREBUS MAKANAN DENGAN CARA YANG BETUL, TERUTAMA SAYUR-SAYURAN. KADANG-KADANG DISEBABKAN TEKNIK MEREBUS TU SALAH, HABIS SEGALA ZAT YANG TERKANDUNG PADA SAYUR-SAYURAN ITU HILANG. BAHKAN, SAYUR HIJAU BERUBAH WARNA.... JADI AGAK KELAM DAN LEMBIK... LAYU.... PULAK TU! PATAH SELERA TENGOK! HAHHAA..... 

Tapi, jangan bimbang. Lepas nie, tak ada masalah lagi. Sayuran yang direbus, bukan jer nampak fresh tetapi macam ranggup! So, cubalah tips yang biasa Sis lakukan setiapkali merebus sayuran ... udang... dan bla.. bla.. bla... hihi...hii.. 

Check it out!
Tips Merebus Yang Betul

* Pastikan air rebusan itu telah mendidih terlebih dahulu. Setelah itu barulah masukkan bahan makanan yang ingin kita rebus tu. 

* Contohnya untuk sayur-sayuran. Didihkan air, masukan sedikit garam, masukkan sayuran kira-kira  seminit sahaja dan terus angkat. Hasilnya warna sayuran lebih hijau dan berada dalam keadaan matang.

Tips Merebus Yang Betul

=> Kemudian angkat serta toskannya lalu dimasukkan ke dalam periuk yang sudah berisi air sejuk atau ais batu. Rendam sampai sayur tersebut sejuk, kemudian barulah toskan daripada air sejuk tersebut.

* Manakala jika ingin merebus sotong. Untuk mencegahnya supaya tidak terasa keras atau liat korang kena ikut cara nie.
Tips Merebus Yang Betul

=> Setelah merebus seperti proses merebus sayur, segera masukkan sotong ke dalam air sejuk untuk menghentikan proses memasak. Kerana jika terus dibiarkan sahaja,  sotong akan terus melakukan proses pematangan sehingga terjadi overcook .

Proses yang sama juga boleh korang buat jika mahu  merebus ikan, udang,dan sebagainya. 

Okay, sekian dulu dan selamat mencuba.

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Baca Juga: