Makanan manis atau yang mengandungi gula memang menjadi makanan yang disukai oleh anak-anak. Makanan manis seperti gula-gula, coklat, jajan dan minuman ringan sememangnya menjadi makanan favourite di kalangan anak-anak.





Namun, sebagai ibu korang tahu tak, pengambilan gula yang berlebihan setiap hari tu tidak bagus untuk kesihatan anak-nak. Boleh mengancam kesihatan mereka jika sudah terbiasa mengambil gula yang berlebihan pada setiap hari.

Antara bahaya kesihatan kepada kanak-kanak yang suka menikmati makanan atau minuman manis secara berlebihan:


1. Gigi Rosak
Anak kita mungkin akan mengalami masalah kesihatan gigi. Gigi berlubang, gigi reput dan masalah lain seperti batuk dan sakit tekak mudah terjadi apabila terbiasa mengambil makanan atau minuman yang yang mangandungi gula.


2. Cepat Lapar
Pengambilan lupa yag berlebihan akan menganggu perjalanan hormone leptin, di mana hormone ini berfungsi sebagai pemberi signal bahawa seseorang telah kenyang. Pengambilan gula berlebihan akan meningkatkan risiko anak mudah lapar meskipun telah makan dalam jumlah yang banyak.




3. Depresi
Anak yang terbiasa dengan pengambilan gulayang berlebihan dikatakan lebih mudah mengalami depresi. Peribadinya juga berubah menjadi cepat marah, hiperaktif dan lebih kerap tantrum.


4. Risiko Diabetis
Jangan pandang ringan ya korang semua. Makan banyak gula juga boleh meningkatkan risiko anak terkena diabetis. Apabila dah terlalu banyak makan gula, pancreas tidak dapat menghasilkan insulin yang mencukupi untuk memproses gula yang masuk. Keadaan ini akan membuatkan tubuh kehilangan kemampuannya untuk menggunakan insulin dengan efektif.

Tanpa sedar, diabetis akan membuatkan berat badan anak akan turun secara drastik. Diabetis akan membuatkan tubuh memakan semua protein dan jaringan lemak sebagai pengganti gula supaya tubuh mendapatkan energi.



Mulai sekarang, jom kita sama-sama tanamkan kebiasaan hidup sihat bukan sahaja untuk diri kita, tetapi juga untuk anak-anak kita. Bukan bermakna anak-anak kita langsung tidak boleh menjamah makanan manis sama sekali, tetapi ambillah dalam jumlah yang kecil atau tidak terlalu berlebihan.


Bila dapat gula-gula kemain happynya Dea Marissa
Sekarang nie pun sis terpaksa pantau cara pemakanan Dea Marissa.Dah lah kurang suka makan nasi, suka pula tu biskut-biskut coklat yang manis. Gula-gula lagilah.Risau juga takut memudaratkan kesihatannya. Lebih-lebih lagi masalah gigi, kalau rosak nanti dah tak lawa pulak giginya! Huhuu...
Apapun mujur juga Dea Marissa tak liat nak gosok gigi. So far, giginya masih lawa! Alhamdulillah...


Okay, sekian catatan sis kali ini. Jumpa lagi.

Lurve,

Sis Anie Mohamed

Foto: Sumber Internet