Masalah kulit muka kering sering dialami oleh ramai wanita.Disebabkan kulit muka kering jugalah ada masanya rasa malas nak tepek mekap sebab nanti nampak “cracking”. Lagi tak lawa!

Bagi yang memiliki kulit kering tentu tahu macam mana stressnya mencalit mekap di muka. Kalau tak kena gayanya memang boleh nampak bercapuk-capuk. Tambahan pula, bila kulit muka kita tu menggelupas kekeringan.

Macam mana nak atasi masalah kulit kering dan nampak lawa atau “flawless’ bila kita pakai makep? Okay, sis share beberapa tips yang telah sis praktikan. Hasilnya, superb! Hahahaa… dan korang kena cuba okehhh.



1. Pakai Pelembab Muka
Hok nie penting sekali. Suka tak suka, malas ke apa, korang memang kena pakai pelembab muka.
Nak tahu sebab apa? Pelembab inilah yang akan membantu menghidrasi kulit muka korang tu.

Pilih pelembab yang mampu memberikan kelembapan yang cukup lama pada kulit muka.Nak lagi bagus, lakukan secara rutin step by step, penggunaan skin care yang memang dirumus khas untuk kulit kering.

Memandangkan kulit muka sis jenis kering, sebelum mengaplikasikan pelembab sis akan menggunakan essence dan serum terlebih dahulu.Kalau tak nanti, bila pakai foundation memanglah nampak tak lawa sebab kulit yang kering tu akan membuatkan solekan menjadi kasar dan “cracking”.


2. Pilih Produk Mekap Yang Melembabkan Kulit
Kita yang punya kulit muka kering, bukan jer perlu memilih skincare khusus untuk kulit kering, bab produk mekap pun kita kena alert.Apa yang sis tahu, untuk kulit kering produk mekap bertekstur cair lebih bagus digunakan.

Nak lagi elok, pilih yang betul-betul khas untuk kulit kering. Kalau korang rasa penggunaan foundation tu terlalu berat, boleh jerk orang pakai BB Cream ataupun CC Cream.



3. Elakkan Penggunaan Compact Powder
Bab bedak nie pun korang kena ambil kisah. Kalau tak kena gayanya, memang akan membuatkan kulit wajah kita nampak bertambah kering dan mekap pun senang “craking”.

So, kalau nak pakai bedak juga letaklah kat bahagian-bahagian tertentu jer. Kat hidung ke, dagu atau dahi ke, letak tipis-tipis.


4. Kena Guna Sponge/Beauty Blender
Bab nie sis sendiri pun kadang-kadang tu, tak terbuat hahhaa… sebab nak cepat. Konon-konon guna jari pun boleh. Padahal mengaplikasikan mekap dengan menggunkan jari sebenarnya akan membuatkan hasil solekan kita tu lagi cepat “craking'.

Sebaiknya, kena guna sponge. Nak lagi bagus, sponge tu lembab sikit (basahkan sikit dengan air) masa kita tepek foundation/bb cream/cc cream.Jangan tonyoh atau seret masa korang pakai foundation tu ya.“Dap… dap” jer tau, aplikasikan dengan lembut supaya hasil solekan kita tu sempurna.

Sebenarnya tak sesusah manapun nak mengatasi masalah kulit muka kering ini. Paling penting, kita kena jaga kulit muka secara rutin dengan pemilihan produk skin care yang sesuai dan mampu melembabkan kulit. Gitewwwww….

Okay, jumpa lagi diperkongsian cerita yang akan datang.

Jaga diri!


Lurve,
Sis Anie Mohamed

Kredit Foto: Sumber Google