Sejak kebelakang ini cuaca panas betul, terik membahang walaupun selepas hujan. Kalau dulu, sis tak berapa kuat sangat minum air masak. Tapi, sekarang sehari boleh habis dua botol mineral yang 1500ml tu!


Masa kecil dulu, emak selalu ingatkan supaya banyak minum air masak. Jangan lebihkan minum air yang manis-manis ataupun berkarbonat, sedangkan yang tu lah sis suka! 

Hahaha…. Padahal minum air masak tu banyak manfaatnya. Bukan sekadar penghilang dahaga semata-mata. Fungsi air masak dalam badan sangat penting dan kalau tak cukup boleh mengundang pelbagai masalah kesihatan.

Macam-macam bahaya yang menanti. Paling sis takut, terkena penyakit buah pinggang dan gangguan fungsi otak. Sis pun perasan, kalau sis kurang minum air masak, badan akan rasa lain macam disebabkan tubuh mula mengalami dehidrasi. 

Ada beberapa tanda yang sis notis…




Antaranya: -

1. Bibir Kering Dan Pecah-Pecah
Tanda yang paling jelas dilihat kat sis kalau kurang minum air masak adalah bibir ini nampak kering dan pecah-pecah. Ada masanya sampai luka dan berdarah.

Kalau kita minum air masak yang secukupnya, secara tak langsung dapat menghilangkan racun dari dalam badan sekaligus membantu menjaga bibir kita supaya tetap lembut.Untuk mengekalkan kelembapan bibir, sis suka pakai pelembab bibir atau lip balm.




2. Kulit Menjadi Kering
Cuba tengok kulit muka, lengan dan kaki korang. Garu-garu sikit hahah…. Nampak kering dan bersisik tak?

Semakin kurang kita minum air, semakin sedikit pengeluaran peluh di badan kita. Keadaan ini menyebabkan tubuh kita mengalami fungsi dalam membersihkan lebihan kotoran dan minyak.
Kekurangan meminum air akan membuatkan kesihatan kulit tidak sihat. Kulit bukan sahaja kering, bahkan nampak kusam jer.




3. Sakit Kepala
Apa yang sis tahu, dehidrasi merupakan keadaan di mana hilangnya air dan elektrolit seperti sodium, klorida dan kalium yang diperlukan oleh tubuh untuk menjalankan fungsinya dan bagus untuk kesihatan. Penyebab utama dehidrasi biasanya kerana kita tidak minum cukup air.

Kekurangan air dalam badan juga boleh menyebabkan kita mudah terkena sakit kepala.Ini adalah kerana menurunnya kemasukan darah dari jantung ke otak boleh menyebabkan kita sakit kepala.

Kalau rasa nak sakit kepala, memang lagi banyaklah sis minum air... hee.. heee... ternyata, tips nie berkesan tau!




3. Sembelit
Kalau kurang minum air masak, sis akan mengalami masalah sembelit. Jadi, korang yang ada masalah sembelit atau susah nak berak, dengan meminum air masak boleh membantu korang bebas daripada masalah tersebut.

Kekurangan kadar air di dalam usus akan menyebabkan proses penyerapan makanan terganggu.Keadaan akan membuatkan sistem penghadaman tidak dapat bekerja secara optimum, sehingga terjadinya masalah sembelit.




4. Kulit Berkedut
Korang yang muda-muda nie, take note ya. Pengambilan air yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kulit kehilangan keanjalannya. Nanti belum tua lagi, kulit dan berkedut sana-sini. Hilang nak lawa!!

Kekurangan pengambilan air dalam tempoh jangka panjang juga boleh merampas sel-sel kulit kita dari nutrisi yang diperlukan untuk regenerasi kulit. Efek kekurangan air ini juga akan mempercepatkan lagi pembentukan kedutan, garis-garis halus, kulit kendur serta tanda-tanda penuaan.

Kalau korang tak nak muka cepat nampak tua, pastikan minum air masak secukupnya okay!!




5. Cepat Penat

Kurang minum air masak juga boleh menyebabkan kita jadi cepat penat dan mudah mengantuk. Ketika kita kekurangan cairan dalam tubuh (dehidrasi), darah kita akan menjadi lebih pekat sehingga jantung perlu bekerja lebih kuat untuk menjaga oksigen dan nutrisi supaya dapat bergerak ke seluruh sistem peredaran darah.

Kekurangan darah yang terhidrasi boleh menyebabkan oksigen yang dibawa masuk ke seluruh tubuh menjadi berkurangan. Inilah punca yang menyebabkan kita penat dan juga mengantuk.





Itulah beberapa petanda yang sis notis kalau sis sendiri kurang minum air masak. Dulu zaman muda remaja, sis nie agak kurang menitikberatkan soal kepentingan air masak buat tubuh, reasonnya malas nak berulang-alik ke tandas! Padahal benda tu bagus, untuk membuang segala toksik dalam badan. Tapi tu lahhh kan.. 

Nak cantik, nak sihat.... so pastikan korang minum air masak secukupnya ya! 
Apapun, barang yang lepas jangan dikenang lagi! Hahhaa.. sejak-sejak dah tua nie kemain lagi nak pastikan air sentiasa mencukupi dalam badan. Bangun tidur, wajib minum air masak dulu!
Sekarang nie tak ada lagi konsep malas-malas nak ke tandas! Hahahaa…

Okaylah, catatan sis kali ini. Sampai jumpa lagi. Tata...

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Foto: Sumber internet