Kuasa mekap sangat membantu untuk kita kelihatan lebih cantik dan nampak fresh. Namun, di sebalik pakai mekap tersebut ternyata boleh memberikan efek negatif jika kita memakainya secara berterusan!


BERIKUT BEBERAPA BAHAYA KALAU PAKAI MAKEP YANG PERLU DIKETAHUI:






1. MEKAP DAH SAMPAI TARIKH LUPUT

Jika kita pakai mekap yang sudah sampai tarikh luputnya berterusan kita boleh terkena infeksi sakit mata, mata merah, iritasi kulit, berjerawat, melepuh dan kulit muka rosak.




2. FOUNDATION DAN BEDAK PADAT

Foundation dan bedak padat biasanya boleh bertahan selama dua tahun. Jika tekstur dan warnanya sudah berubah, jangan digunakan lagi ok. Buangkan jer.




3. BLUSH ON & EYESHADOW

Blush on dan eyeshadow boleh bertahan selama dua tahun. Blush on dan eyeshadow yang sudah berubah warnanya menjadi lebih gelap atau samar daripada warna asalnya.







4. LIPSTIK & LIPGLOSS

Jika kita menyimpan lipstik dan lipgloss dengan cara yang tepat, ia akan bertahan selama dua tahun. Jika kelihatan kering, warna lipstik sedikit berubah dan baunya agak lain, bermakna sudah tidak elok untuk dipakai.

Begitu juga dengan lipgloss, kalau dah sampai tarikh luputnya ia akan berubah menjadi lebih kental, melekit dan sukar untuk diaplikasikan.







5. MASKARA & EYELINER

Maskara dan eyeliner yang sudah dipakai cuma mampu bertahan selama 3 bulan. Biasanya jika sudah sampai tarikh luput ia akan mengalami perubahan tekstur dan baunya.





6. TIDUR DENGAN MAKEUP

Tidur dengan mekap selain boleh menyebabkan muka berjerawat, pori-pori tersumbat, kulit muka dan bibir menjadi kering, kulit muka berkedut dan boleh juga menyebabkan iritasi mata.

Jadi, luangkanlah paling kurang 15 minit sebelum tidur untuk mendapatkan muka yang bersih tanpa sisa-sisa mekap bagi memiliki kulit muka sihat.

Baca Juga: 10 Mekap Remover Terbaik





7. BULU MATA ROSAK


Mata kita mempunyai bakteria semulajadi sendiri tapi jika kita menggunakan maskara ataupun eyeliner kita akan memperkenalkan bakteria asing pada kita mata sendiri.

Aplikasi maskara yang tidak dibersihkan ketika tidur boleh membuatkan kulit pada kelopak mata tersumbat sehingga menyebabkan terjadinya iritasi dan juga pembengkakan pada kelopak mata. Di samping itu, bulu mata kita juga lebih mudah putus ataupun rosak.






8. BERKONGSI ALAT MEKAP

Berkongsi mekap  dengan orang lain boleh mendatangkan risiko infeksi. Ini adalah kerana mekap digunakan secara berkongsi boleh menjadi tempat tinggal bakteria, kuman dan virus yang berpindah randah.

Apatah lagi ketika peralatan mekap tersebut digunakan oleh orang yang berjerawat. Secara automatik bakterika dan virus jerawat tersebut akan berpindah melalui makeup yang kita gunakan, seterusnya akan melekat di muka kita.

Sebenarnya ada ramai yang mengalami kerosakan kulit muka disebabkan pakai makeup yang berlebihan atau taman tempoh. Biasanya kerosakan tersebut membuatkan kulit muka menghitam, kemerahan daan sebagainya.



Jika kita berterusan pakai makeup, sudah tentu ini akan membahayakan kesihatan kulit muka kita. Tambahan pula tanpa kita sedari bahan-bahan yang terkandung dalam produk mekap tersebut mengandungi bahan kimia.

Okay sekian sahaja perkongsian sis tentang bahaya kalau kita selalu pakai mekap. Semoga bermanfaat!

Lurve,
Sis Anie Mohamed


Foto: Sumber Internet