Jerawat pasir juga dikenali sebagai closed comedonal acne. Ia adalah masalah kulit yang biasa dialami oleh ramai individu. Jerawat pasir merupakan jenis jerawat yang lebih kecil dan biasanya berwarna putih atau kuning.

jerawat pasir


Menganggu Penampilan


Jerawat pasir terbentuk apabila sebum (minyak) dan sel-sel kulit mati terperangkap dalam folikel rambut atau liang pori kulit yang kemudian membentuk benjolan kecil di bawah permukaan kulit. Jerawat ini mungkin kelihatan tidak begitu ketara atau terserlah seperti jerawat biasa. Namun, ia tetap boleh menjadi masalah yang mengganggu dan merosakkan penampilan seseorang. 


Ciri-Ciri Jerawat Pasir


Berikut adalah beberapa ciri-ciri utama jerawat pasir yang boleh anda kenalpasti dengan mudah:

  • Saiz Kecil


Jerawat pasir biasanya lebih kecil berbanding jerawat biasa atau jerawat batu. Biasanya berbentuk benjolan kecil yang terletak di bawah permukaan kulit.


  • Warna Putih atau Kuning


Jerawat pasir cenderung berwarna putih atau kuning kerana mereka terbentuk akibat penumpukan sebum (minyak kulit) dan sel kulit mati di dalam folikel rambut atau liang pori kulit.


  • Tidak Bernanah


Ia tidak berjangkit dengan bakteria, jadi tidak ada nanah yang keluar daripadanya. Ini berbeza dengan jerawat merah atau jerawat batu yang biasanya berjangkit dan boleh menyebabkan nanah.


  • Tidak Meradang


Jerawat pasir jarang menjadi merah atau meradang. Maksudnya ia tidak akan membengkak atau sakit seperti jerawat yang lebih besar.


  • Tumbuh di Kawasan Sensitif


Jerawat pasir cenderung terbentuk di kawasan kulit yang lebih sensitif seperti kawasan sekitar mata atau bibir, tetapi mereka juga boleh muncul di bahagian wajah yang lain.

  • Susah dan Tidak Mudah Dikeluarkan

Jerawat jenis ini selalunya susah dan tidak mudah dikeluarkan dengan memicit ataupun mencubit. Kalau ditenyeh atau dipicit kuat-kuat boleh menyebabkan luka dan merosakkan kulit.


  • Kekerapan

Jerawat pasir boleh muncul secara berkelompok atau tersebar di beberapa kawasan wajah.

Nota: Penting juga untuk kita mengenali ciri-ciri ini kerana rawatan dan penjagaan yang berbeza mungkin diperlukan berbanding dengan jenis jerawat yang lain. Jika korang mengalami masalah jerawat pasir yang serius atau ia menjadi masalah berterusan, sebaiknya dapatkan nasihat dermatologi atau pakar kulit untuk penjagaan yang tepat.


Baca Juga : Bibir Sihat


Punca Jerawat Pasir

Berikut beberapa punca-punca yang menyebabkan ia tumbuh:

  • Pengumpulan Sebum

Salah satu punca utama adalah pengumpulan sebum yang merupakan minyak semulajadi yang dihasilkan oleh kulit. Apabila pengeluaran sebum berlebihan atau saluran sebum tersumbat, ini boleh menyebabkan pembentukan jerawat tertutup.

  • Sel Kulit Mati

Sel kulit mati yang tidak terkeluar dengan baik dari pori-pori kulit boleh menyumbat liang pori dan menyebabkan jerawat pasir.

  • Produksi Sebum yang Berlebihan

Kulit yang cenderung menghasilkan sebum dalam jumlah berlebihan (keadaan ini dikenali sebagai kulit berminyak) juga boleh meningkatkan risiko jerawat pasir.

  • Penggunaan Produk Kulit yang Tidak Sesuai

Penggunaan produk kulit yang tidak sesuai dengan jenis kulit individu boleh mengganggu keseimbangan kulit dan menyebabkan jerawat pasir.

  • Faktor Genetik

Genetik juga boleh memainkan peranan. Jika mempunyai sejarah keluarga dengan masalah jerawat pasir, korang mungkin lebih cenderung mengalaminya.

    * Stres

    Stres yang berterusan boleh meningkatkan pengeluaran sebum dan menyebabkan masalah kulit termasuk jerawat pasir.

  • Pemakaian Produk Berat

Penggunaan produk muka yang berat atau berminyak boleh mengganggu keseimbangan kulit dan mempromosikan perkembangan jerawat pasir.

  • Pemakaian Kosmetik yang Tidak Sesuai

Penggunaan produk kosmetik yang tidak sesuai dengan jenis kulit atau produk yang tidak selamat dan menyumbat pori-pori juga boleh menjadi punca.

  • Pencemaran Udara


Terdedah kepada pencemaran udara dan debu boleh mengakibatkan penumpukan kotoran di atas kulit yang boleh menyumbat pori-pori dan menyebabkan jerawat pasir.

  • Makanan dan Diet

Ada yang mengatakan, diet yang tinggi dalam gula dan produk tenusu boleh memainkan peranan dalam perkembangan jerawat.

Nota: Untuk mengelakkan atau mengurangkan jerawat pasir, jagalah kebersihan dengan rutin penjagaan kulit yang sesuai. Elakkan juga menggunakan produk yang mengandungi bahan berminyak atau komedogenik serta mengamalkan gaya hidup yang sihat. 


Baca Juga: Kulit Muka Sensitif




jerawat pasir



Cara Untuk Merawat & Mengurangkan Jerawat Pasir

Merawat dan menghapuskannya memerlukan kesabaran dan penjagaan kulit yang berterusan. Berikut adalah beberapa langkah yang boleh diambil untuk merawat atau mengurangkan jerawat pasir:

  • Jangan Sentuh atau Picit Jerawat

Jerawat pasir adalah jerawat tertutup yang terletak di bawah kulit. Mencuba untuk memicitnya boleh merosakkan kulit dan menyebabkan jangkitan. Jangan sentuh atau mencuba memicit jerawat pasir.

  • Rutin Penjagaan Kulit

Amalkan rutin penjagaan kulit yang baik dengan pembersihan, toner, serum, dan pelembap yang sesuai dengan jenis kulit korang. Pastikan produk yang digunakan tidak mengandungi bahan berminyak atau komedogenik.

  • Exfoliation 

Penggunaan 'exfoliation tool' yang lembut boleh membantu mengeluarkan sel kulit mati dan membantu membuka pori-pori. Korang boleh menggunakan 'chemical exfoliation' yang mengandungi asid salisilat atau asid glikolik.

  • Rawatan Semulajadi

Produk yang mengandungi bahan seperti asid salisilat atau retinoid boleh membantu membuka pori-pori dan mengurangkan jerawat pasir. Penggunaannya harus berhati-hati dan perlu disesuaikan dengan jenis kulit masing-masing. Sebaiknya dapatkan nasihat pakar kulit sebelu menggunakannya.

  • Bersihkan Wajah Dengan Lembut

Sentuh wajah dengan lembut semasa membersihkannya. Jangan gosok kulit terlalu keras kerana ia boleh merosakkan dan merengsa jerawat pasir.

  • Gunakan Pelembap

Walaupun mungkin berdebar untuk menggunakan pelembap apabila mempunyai jerawat, ia tetap penting untuk menjaga kulit dengan baik. Pilih pelembap yang ringan dan tidak berminyak.

  • Hindari Produk yang Mungkin Memparahkan

Hindari produk kosmetik atau produk kulit yang mungkin menyumbat pori-pori atau menyebabkan iritasi.

  • Gaya Hidup Sihat

Menjaga gaya hidup yang sihat dengan diet seimbang, tidur yang cukup, dan mengurangkan stres juga boleh membantu kulit menjadi lebih sihat.

  • Konsultasi dengan Pakar Kulit

Jika jerawat pasir terus menjadi masalah atau jadi teruk, berjumpa dengan pakar kulit adalah langkah terbaik. Beliau mungkin boleh memberikan rawatan yang sesuai seperti penggunaan ubat-ubatan semulajadi atau prosedur seperti pengelupasan kimia.