Selamat Tahun Baru Cina buat semua rakyat Malaysia! Tahun Baru Cina 2024 jatuh pada 10 Februari 2024, iaitu pada hari Ahad. Perayaan Tahun Baru Cina adalah perayaan terbesar dalam masyarakat Cina di dunia dan tahun ini menandakan kedatangan Tahun Naga yang melambangkan masa keajaiban, kejayaan, kekayaan dan kesihatan tubuh badan yang amat baik.


Tahun Baru Cina 2024


Tahun Baru Cina Di Malaysia Simbol Perpaduan 

Tahun baru ini bukan sekadar perayaan bagi komuniti Cina, tetapi ia telah menjadi satu simbol perpaduan di kalangan semua lapisan masyarakat. Hiasan meriah berwarna-warni memperindah rumah-rumah dan jalan-jalan yang menggambarkan warisan budaya yang kaya di Malaysia.

Kemeriahan itu juga tidak terlepas daripada tarian singa yang berwarna-warni dan bersemangat. Diiringi dengan bunyi gong dan gendang, tarian ini membawa kegembiraan kepada orang ramai di rumah, kedai dan pusat membeli-belah. Kadang-kadang tu tak dapat nak tahan senyum apabila tengok singa melompat-lompat dan menari dengan lincah.

Selain itu, sambutan bunga api dan bunga api pada malam Tahun Baru Cina menambahkan lagi keunikan sambutan ini. Lampu dan bunyi bunga api memenuhi langit malam, mewujudkan suasana ajaib dan mengujakan.

Tahun Baru Cina 2024

Festival Chap Goh Meh  

Kemeriahan perayaan Tahun Baru Cina mencapai kemuncaknya dengan festival Chap Goh Meh pada 24 Februari 2024, yang menandakan hari ke-15 dan penutup perayaan tahun baru lunar. Festival ini juga dikenali sebagai Festival Lentera, diisi dengan pelbagai aktiviti budaya termasuk perarakan lentera dan persembahan tradisional. Adat melempar buah limau mandarin ke sungai atau tasik oleh individu bujang yang mencari cinta dan teman hidup adalah salah satu tradisi yang paling dinanti-nantikan.

 

Sementara itu, dalam semangat perpaduan dan kegembiraan, rakyat Malaysia bersama-sama merayakan Tahun Baru Cina dengan penuh keceriaan dan harapan untuk masa depan yang lebih baik. Perayaan ini turut menjadi satu peluang untuk memperkukuhkan ukhwah di antara pelbagai kaum di Malaysia.

 

Cuti Persekolahan Sempena Tahun Baru Cina di Malaysia

Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menetapkan cuti persekolahan tambahan sempena Tahun Baru Cina 2024 mengikut kumpulan tertentu:

 

Kumpulan A (Johor, Kedah, Kelantan, dan Terengganu):

 

Cuti Akhir Persekolahan: Bermula 9 Februari 2024 hingga 9 Mac 2024 (30 hari)



Kumpulan B (Melaka, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, Sabah, Sarawak, Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan, dan Putrajaya):

 

Cuti Akhir Persekolahan: Bermula 10 Februari 2024 hingga 10 Mac 2024 (30 hari)


Baca Juga:


Baju Raya 2024


Kalendar Cuti Sekolah 2024 Di Malaysia

Diet Telur Rebus





Tahun Baru Cina 2024

Malaysia Harmoni, Malaysia Bahagia!

Tahun Baru Cina di Malaysia tidak hanya merupakan perayaan budaya Cina, tetapi juga satu peristiwa yang memperkaya dan memperkukuhkan nilai-nilai perpaduan dan kepelbagaian budaya negara. Semoga  perayaan ini terus menyatukan hati-hati dan meningkatkan keharmonian di kalangan rakyat Malaysia.


Selamat Tahun Baru Cina kepada semua yang merayakannya!