expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Monday, 19 June 2017

RESEPI FETTUCINI OLIO BERKEJU

 Resepi Fettucini
                                  
SELAIN SPAGETTI DAN MACARONI ADA SATU LAGI JENIS PASTA YANG TAK KURANG SEDAPNYA IAITU FETTUCINI. KALI INI DIKONGSIKAN RESEPI FETTUCINI YANG CUKUP LAZAT!

Kalau korang tak suka fettucini, tukarlah pada spagetti. Sama jer. Boleh belaka! Sebab dua-duanya pun sedap! Tapi Resepi Fettucini yang Sis nak share nie adalah Fettucinie Olio Berkeju.

Di minggu-minggu terakhir puasa ni, mood nak masak mula menurun sikit, seiring dengan selera tekak yang agak kurang memberangsangkan. Sungguhpun begitu, time bersahur pula yang Sis gigih memasak itu ini.Dah macam menu waktu berbuka pula hehe.. heheh...

Memandangkan nasi sudah tidak menjadi menu favourite ketika berbuka di rumah Sis, so kita beralih kepada sesuatu  masakan yang boleh membangkitkan kembali selera. Jadi, Sis kongsikan Resepi Fettucini yang sangat mudah untuk korang cuba masak di rumah. Kalau nak gunakan Resepi Fettucini untuk menu rumah terbuka raya korang nanti pun boleh juga.

RESEPI FETTUCINI OLIO BERKEJU

Resepi Fettucini
Sis suka juga pakai brand ni kalau masak pasta.
Kredit Foto: Mr.Google

Resepi Fettucini
Kalau merebus pasta, Sis suka guna periuk besar.Tunggu sehingga air mendidih kemudian barulah jatuhkan pasta.
Kredit Foto: Mr.Google

BAHAN-BAHAN:
Fettucini/spaghetti  (ikut korang lah nak masak banyak mana erk) didihkan air, masukkan sedikit garam dan minyak zaitun dan masukkan pasta tersebut. Angkat, toskan dan jirus dengan air sejuk. Ketepikan.
Minyak zaitun untuk menumis
5 ulas bawang putih dicincang halus
Sebiji bawang besar - dipotong dadu kecil-kecil.
Sedikit daging ayam, sosej, udang, sotong,meatball (ikut sukalah mana yang korang nak letak erk- Sis bantai jer apa yang ada dalam peti sejuk tu)
Chili flakes (kalau nak pedas letak byk sikit)
Sayur-sayuran (ikut suka korang juga… kalau ikut aku suka letak brokoli,sawi dan carrot)
Sebiji cili capsium - potong ikut suka, begitu juga dengan warna cili tersebut.
Stok pekat ayam
Daun oregano kering
Keju parmesan

Resepi Fettucini
Kalau nak masak stail Olio, bawang putih kena banyak. Baru sedap.
Kredit Foto: Mr.Google
Resepi Fettucini



Resepi Fettucini
Chilli Flakes wajib ada! Lagi pedas, lagi Sis suka!
Kredit Foto: Mr.Google


CARA MEMASAKNYA: 
1. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih dan bawang besar hingga naik bau.

2. Masukkan pula chili flakes, biar kekuningan dan masukkan daging ayam/sosej/ meatball udang/sotong (tapi kalau guna sotong dan udang masuklah kemudian sikit ye. Nanti kalau lama masak tak sedap pula)

3. Apabila daging ayam atau sosej tu dah masak, letakkan pula garam, stok pekat ayam dan daun oregano kering.

Resepi Fettucini


4. Gaul rata kemudian barulah masukan sayur-sayuran tersebut.

Resepi Fettucini

5. Terakhir barulah masukan fettucini ataupun spaghetti  yang sudah direbus serta keju parmesan. Jika nak letak atau tabur keju parmesan sewaktu dihidangkan pun boleh. Mana-mana yang korang suka.

6. Ok, done. Bolehlah dihidangkan dan makan bersama keluarga tersayang.

 Resepi Fettucini
Keenakan luar biasa Fettucini Olio Berkeju. Wahhhh gitewww..... :p

Senang 'giler', kan memasaknya... dah tu sedap pula. Memang patut korang cuba Resepi Fettucini yang Sis kongsikan ini. Tak, kan menyesal gitew! Hahhaa... hahah...

Okaylah, setakat ini sahaja. Jumpa lagi. Tataaaaa....

Lurve,
Sis Anie Mohamed




No comments:

Post a Comment