expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Wednesday, 9 August 2017

5 RAHSIA MUKA CANTIK BERSERI BEBAS JERAWAT


BAB-BAB NAK NAMPAK CANTIK NIE MEMANG SIS SUKA. PASAL NAK CANTIK JUGALAH SIS PERNAH TERKENA.TERPENGARUH DENGAN SARANAN MEMBER. SUDAHNYA HILANG NAK MUKA CANTIK BERSERI!


Hakikatnya walaupun muka kita tidak secantik mana-mana wanita atau selebriti yang kita rasakan amat cantik dipandang mata, namun kita berhak untuk menghargai diri kita sendiri.Apa yang telah dianugerahkanNYA itu wajar kita syukuri. 

Sebenarnya ada beberapa langkah mudah yang harus dicuba supaya muka kita nampak lebih cerah, lembut dan sihat. Sis nie pun bukanlah orang yang terlalu menitik beratkan soal penjagaan kulit muka. Cuma ada beberapa langkah mudah yang selalu Sis amalkan selain daripada "SENYUM"! Hahaha... hahaa.... Kalau nak tahu, baca artikel ini sampai habis ok!


Oklah, Sis kongsikan beberapa tip atau rahsia muka cantik berseri. Untuk mendapatkan kulit muka yang cantik berseri dan awet muda, perkara pertama yang perlu kita lakukan adalah dengan mengubah gaya hidup kita menjadi lebih sihat.

Kita perlu menghindar perkara-perkara yang boleh merosakkan kecantikan kulit. Antaranya membiarkan sisa-sisa kotoran melekat di muka ketika tidur, kita juga kena kurangkan pengambilan minuman berkafein,makan makanan berlemak, junk food serta berjaga sampai lewat malam!


BERIKUT BEBERAPA LANGKAH MUDAH UNTUK MENDAPATKAN MUKA CANTIK BERSERI:

1. Sebelum kita gatal-gatal tangan nak pegang kawasan muka, sebenarnya adalah lebih baik jika kita cuci tangan bersih-bersih terlebih dahulu supaya bebas daripada kuman dan bakteria. 

Tapi biasalah kan... kadang-kadang tu tak sempat nak cuci tangan, tau-tau jer tangan dah membelai-belai muka. Hehehe..hehhe...

2. Kalau korang termasuk dalam kategori yang suka pakai mekap, jangan abaikan pemakaian makeup remover ok.Lepas dan buang segala sisa-sisa kotoran mekap dengan makeup remover tu, barulah korang bersihkan pakai pembersih muka. 

Kalau tanya Sis, Sis pakai makeup remover apa? Sis pakai petroleum jelly sahaja untuk membersihkan segala kotaran mekap.Maklumlah muka Sis dah 'jahanam', jadi tak boleh sembarang pakai makeup remover. Huhuu.. sadis kan... 

Muka Cantik Berseri
Dulu sebelum kulit muka Sis bermasalah, Sis suka pakai SEPHORA Waterproof eye makeup remover. Bagus sangat!
Bab pembersih muka, Sis pun tak boleh pakai sembarangan. Disebabkan daripada dulu lagi Sis percaya dengan khasiat air beras, jadi untuk pembersih muka Sis suka The Face Shop Rice Water Rice Bran (All-in-One Cleanser). Teksturnya creamy dan lembut sehingga mudah diserap oleh pori-pori. Wahh! Gitew.... 

Muka Cantik Berseri
Pembersih muka favourite Sis.Khasiat air beras menjadikan kulit muka lebih segar, lembut, lembab dan cerah.

Kandungan beras organik menyegarkan kulit dan membuatkan kulit jadi lebih lembut, cerah dan lembab. Apapun kalau nak beli pembersih muka tu, pastikan korang pilih pembersih muka yang sesuai dengan jenis kulit dan mampu melindungi serta menutrisikan kulit muka.

3. Selepas tu, pakailah toner yang sesuai dengan jenis kulit korang sebelum korang pakai pelembab muka. Tapi Sis selalu skip step ni.. hahhaa...

Tapi, Sis tak skip bab pakai pelembab muka ya. Nak dapatkan muka cantik berseri, kita memang kena pakai pelembab muka supaya kulit muka tetap terjaga dan bebas daripada sinaran ultraviolet(UV) yang boleh menyebabkan bintik-bintik hitam atau muka berbelang.


4. Disebabkan muka Sis bermasalah setelah terjebak dengan pemakaian kosmetik yang mungkin tidak serasi dengan kulit muka Sis, so Sis cuba selamatkan kembali muka Sis dengan pemakaian masker daripada bahan-bahan semulajadi. Nanti Sis kongsikan ceritanya ya.

Sekiranya kulit muka korang tak ada masalah, pakailah  masker paling kurang 2 kali seminggu supaya kotoran yang melekat pada muka akan terhapus dan muka akan jadi lebih bersih dan segar.

5. Walaupun digembar gemburkan pemakaian krim malam ni banyak kebaikannya, tapi Sis macam fobia dah. Hahaha…
Sebab banyak krim malam yang mengandungi bahan-bahan kimia yang konon-kononnya dapat membuatkan kulit kita nampak sempurna sangat.

Steroid dipercayai dapat membuatkan muka kita jadi lebih gebu dan anjal dengan lebih cepat. Begitu juga dengan hidroquinon, cepat jer buat muka kita nampak lebih cerah atau putih gebu. Manakala retinol acid pula untuk menghilangkan kedutan atau garis-garis halus.

Bagi Sis mahal bukan jaminan, jadi kalau nak pakai krim malam tu pastikan ia bebas daripada bahan-bahan kimia yang boleh merosakkan kulit muka.

Malam-malam sebelum tidur, Sis tepek muka Sis dengan petroleum jelly ataupun Maracuja Oil jer. Sambil tu Sis urut-urutlah kulit muka setiap malam sebelum tidur. Settle! Hahaha.. hahaha…
  
Kesimpulannya, untuk memiliki muka cantik berseri, penjagaan muka secara rutin sangat penting .Biar simple, tapi konsisten. Barulah efektif dan hasilnya, muka kita pun nampak cantik berseri. Mudah jer kan...

Sis belanja satu keping pic Sis. Berseri ke idok muka Sis? Haaha...

Ok, kita jumpa lagi nanti ya. Tata!

Lurve,
Sis Anie Mohamed