Cara membersihkan muka adalah perkara yang sangat penting untuk menjaga kecantikan kulit muka. Jangan nak bisinglah muka banyak jerawat, sedangkan korang sendiri yang tak pernah peduli untuk membelainya!



Penting tahu menjaga kebersihan muka ini.Pembersihan yang betul akan menanggalkan sel-sel tua permukaan kulit muka, segala debu,kotoran, bakteria dan kesan-kesan mekap. Pori-pori kulit muka kita pun akan bebas dari tersumbat serta boleh bernafas.

Selain itu, cara membersihkan muka yang betul atau tepat juga membantu perjalanan dan mempersiapkan kulit muka untuk menerima nutrisi.

Berikut beberapa perkara penting sebagai cara membersihkan muka yang betul:

1. Kena Rajin Cuci Muka
Sebaiknya cuci muka dua kali sehari sahaja, kecualilah muka korang kerap terdedah pada debu, kotoran dan pencemaran yang berlebihan.

Cara membersihkan muka yang betul, dua kali sehari sahaja sudah mencukupi untuk semua jenis kulit muka.Membersihkan muka dengan kerap hanya akan membuatkan kulit muka anda kehilangan nutrisi atau minyak semulajadi pada kulit.
Cara membersihkan muka sebaiknya dilakukan pada setiap pagi dan malam hari sebelum tidur.

2. Pastikan Tangan Tu Bersih

Sebelum mencuci muka, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mencuci tangan sehingga bersih. Jangan malas ok!

Tujuannya untuk mencegah kotoran yang ada di tangan supaya tidak berpindah ke muka. Lebih-lebih lagi jika muka anda mengalami masalah jerawat. Jadi, jangan lupa untuk membersihkan tangan korang sebelum gatal-gatal nak menyentuh muka. Hahaha… hahha…

3. Pilih Pembersih Muka Yang Tepat

Pastikan korang telah memilih pembersih muka yang sesuai dengan jenis kulit muka. Kesilapan memilih pembersih muka bukan sahaja membuatkan kulit muka menjadi terlalu kering, malah akan menyumbatkan liang pori-pori.

4. Guna Air Biasa Jer

Elakkan menggunakan air yang terlalu panas atau terlalu sejuk untuk membersihkan muka.
Air yang terlalu panas akan membuatkan kulit mengalami kerosakan secara perlahan-lahan dan air yang terlalu sejuk pula tidak akan melarutkan kotoran atau sisa-sisa mekap. 

So, pandai-pandailah korang agak-agak ye.



5. Jangan Tenyeh Muka Dengan Kuat

Cara membersihkan muka yang betul, tidak memerlukan korang menggosok skrub muka dengan kuat untuk menghilangkan segala kotoran. Tindakan tersebut hanya akan membuatkan kult muka menjadi tidak sihat. Tambahan pula, jika wajah korang tu jenis berjerawat.

Kalau kulit wajah yang berjerawat, sebaiknya jangan pakai skrub muka kerana ia akan membuatkan jerawat anda jadi semakin parah. Sebaiknya, skrub muka dilakukan sekali seminggu sahaja.




6. Bersih Muka Selepas Bersyampu

Take note ya! Pastikan setiapkali lepas korang bersyampu, cuci muka. Perkara ini penting dilakukan untuk menghilangkan sisa-sisa syampu yang mengandungi bahan kimia melekat pada muka. Sisa-sisa kotoran tersebut boleh mengundang jerawat.


Itulah enam cara membersihkan muka yang perlu anda titikberatkan bagi mendapatkan muka yang bersih, sihat serta tidak berjerawat. Selamat mencuba, semoga artikel ini bermanfaat untuk korang semua.



Jumpa lagi. Tata

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Kredit Foto: Google