expr:class='"loading" + data:blog.mobileClass'>

Friday, 3 August 2018

TIPS: CEPAT-CEPAT MINUM TEH HIJAU BILA RASA NAK KURUS

Kurus Dengan Teh Hijau

JIKA KORANG MEMANG SUKA MINUM TEH HIJAU ATAU GREEN TEA, SAMA MACAM SIS, KIRANYA KITA NIE TERSENARAI DALAM KATEGORI INSAN YANG BERTUAH. SEBABNYA, KHASIAT ATAU MANAFAAT THE HIJAU NIE BUKAN SETAKAT ‘POWER’ DALAM MENURUNKAN BERAT BADAN, TETAPI  JUGA BAGUS UNTUK KESIHATAN DAN KECANTIKAN.


Kurus Dengan Teh Hijau

Kalau kat negara Jepun, minum teh hijau memang dah jadi tradisi. Dorang suka, bukan setakat minum jer tau. Teh hijau nie turut digunakan sebagai campuran tambaha dalam pelbagai jenis makanan, antaranya kek dan aiskrim disebabkan 1001 khasiatnya.

Eh, korang tahu tak nie yang tingginya kadar kolesterol jahat dalam darah  boleh mengakibatkan efek buruk kesihatan serta mengundang pelbagai macam penyakit, termasuklah penyakit kronik seperti darah tinggi, diabetis dan jantung.

Jangan buat tak kisah ok, lebih-lebih lagi kalau usia kita nie semakin meningkat tua walaupun jiwa rasa sentiasa muda! Lagi berusia lagilah kita perlu menjaga kesihatan diri memandangkan daya ketahanan badan kita tidak lagi segagah zaman kita muda-muda dulu.

Kurus Dengan Teh Hijau


BERIKUT MANFAAT LAIN TEH HIJAU YANG PERLU KORANG KETAHUI:
1.MENJAGA KESIHATAN JANTUNG
Teh hijau mengandungi yang boleh menstabilkan kadar kolesterol dalam badan kit

2. MENCEGAH SAKIT LUTUT
Teh hijau mengandungi flavonoid yang dikatakan berupaya mengurangkan kerosakan tulang rawan dan kolagen pada bahagian sendi tulang. So apabila kita meminumnya secara rutin, ia mampu mencegah masalah rheumatoid arthritis dan osteoarthritis.

3. MENGUBATI JERAWAT DAN MELEMBUTKAN KULIT MUKA
Teh hijau mengandungi anti-inflami yang sangat berkesan untuk menghapuskan bakteria penyebab jerawat dan mencegah peradangan jerawat dan sekaligus menyamarkan bintik-bintik hitam di muka. Khasiatnya juga efektif untuk mengurangkan kelebihan sebum yang boleh menutup liang pori-pori dan menyebabkan jerawat.

4. MENCEGAH PENUAAN SEMULAJADI.
Antioksidan yang terkandung dalam teh hijau sangat kuat, sehingga pengambilan teh hijau secara rutin dapat membantu memperlambatkan proses penuaan semulajadi.

Jadi, tak harianlah jika teh hijau ini dianggap sebagai minuman ajaib yang dapat membantu kita kelihatan lebih awet muda, memiliki kulit wajah anjal dan nampak segar. Kalaulah korang nak kulit korang nampak lebih sihat, lebih bersih, ajal dan nampak berseri-seri, biasakan diri minum teh hijau nie pada setiap hari

Kurus Dengan Teh Hijau


5. MEMBANTU PROSES PENURUNAN BERAT BADAN
Salah satu manfaat yang paling Sis suka tentang teh hijau nie ialah dapat membantu proses penurunan berat badan secara sihat dan semulajadi.

Khasiat teh hijau asli ini juga dapat membantu membuang segala racun dalam badan serta mengurangkan nafsu makan.

Tips: Jika korang nak kurus atau kurangkan berat badan, minumlah teh hijau dengan sukatan yang disarankan.

Di samping itu juga, korang kena hindari makanan berlemak, berminyak dan apa sahaja makanan yang boleh mengundang kenaikan berat badan.

Pengambilan makanan berzat, kaya serat dan rendah kalori yang diiringi dengan senaman ringan seperti berjogging atau berbasikal akan mempercepatkan lagi proses penurunan berat badan.

So, cubalah lengkapkan menu diet korang tu dengan menikmati minuman teh hijau ini. Mulakan hari korang dengan pengambilan teh hijau secara rutin, dan korang bukan jer langsing tetapi juga cantik dan sihat!

Kurus Dengan Teh Hijau

Sekian dulu catatan Sis kali ini.Sampai jumpa lagi!

Lurve,

Sis Anie Mohamed

Foto: Google