Looking For Anything Specific?

Header Ads

5 Jenis Makanan Yang Elok Diamalkan Kalau Susah Buang Air Besar


SUSAH BUANG AIR BESAR

Masalah susah buang air besar atau sembelit nie boleh dilami oleh sesiapa sahaja. Tak kira orang dewasa, kanak-kanak mahupun ibu mengandung.



Time mengandung kalau kena masalah nie memang seksa.Memang kena jaga pemakanan. Kalau salah makan atau kurang mengambil makanan yang mengandungi serat serta kurang minum air masak, senang jer kena sembelit.

Sebenarnya Sis jarang mengalami masalah susah buang air besar nie, sebab masa mengandung dulu dah hafal beberapa jenis makanan yang boleh mengatasi sembelit. Wahh… gitew… tapi betullah dan kat sini Sis share kat korang yang ada masalah pembuangan air besar.
Tak kisahlah korang mengandung ke tak, boleh jugak praktikannya. Kot-kot serasi dengan koranglah.

BERIKUT 5 JENIS MAKANAN YANG DAPAT MENGATASI MASALAH SUSAH BUANG AIR BESAR:



1. BETIKRasanya ramai yang dapat tahu akan kebaikan buah yang satu nie. Buah betik mengandungi vitamin C dan serat yang tinggi. Serat memainkan peranan penting dalam melancarkan sistem penghadaman dan ia berfungsi untuk membantu pergerakan usus, sehingga proses pembuangan menjadi lebih lancar.
Tapi, sejujurnya Sis nak bagi tau nie. Hahhaaa… yang Sis tak makan buah betik masak. Huhuhu… ‘mucuk’ baunya haahahha… tapi betik muda yang mengkal tu Sis makan. Buat sayur air, tak pun cicah dengan cili kicap. Hihiihhi….



2. OAT DAN GANDUM
Oat dan gandum merupakan sumber karbohidrat kompleks yang bagus. Memang elok dijadikan menu sarapan bagi. Roti gandum dan bijirin oat bernutrisi tinggi, mengandungi serat tinggi yang mana bukan sahaja memberikan energi. Malahan turut membantu melancarkan sistem penghadaman kita.
Kalau oat tu, nak sedap taburlah kismis, walnut atau racik-racik buah-buah… epal ke… strawberry ke… aprikot ke... lagilah lazat. Lagi satu nak cakap, oat dan gandum juga bagus untuk membantu menurunkan berat badan,mengawal gula darah dan menurunkan kolesterol dalam badan.



3. SAYUR-SAYURAN
Brokoli, bayam, lobak merah dan kobis mempunyai kandungan serat tinggi yang berupaya membantu melancarkan sistem penghadaman.Bab makan sayur nie, Sis tak ada masalah sebab Sis memang pencinta sayur-sayuran.Lemau badan kalau tak dapat makan sayur-sayuran!



4. YOGURT
Mungkin masih ada yang tak tahu bahawa yogurt nie bagus untuk penghadaman terutama usus. Bakteria baik yang terkandung pada yogurt sangat berguna untuk membantu menseimbangkan mikroflora yang ada pada usus. Kalau nak jaga kesihatan usus, memang elok sangat kalau kita makan yogurt nie.
Tapi kan… Sis tak adalah suka sangat makan yogurt nie. Tapi, untuk kekal sihat Sis paksa jugak diri ini untuk ‘terbiasa’ menikmatinya.



5. PISANG

Kalau susah buang air besar, try la makan buah pisang pada setiap hari. Makanlah dua atau tiga biji sehari. Pisang mengandungi serat yang baik untuk melancarkan proses pembuangan air besar.
Sis ada seorang member yang suka sangat campur pisang dengan segelas susu.Katanya, cara tersebut mampu membantu mengurangkan risiko penyakit usus, macam kanser usus besar. Sis tak pernah cuba buat macam tu, sebab tak lalu. Huhuhu…
BACA JUGA: RESEPI SARAPAN SIHAT

tulah antara jenis makanan yang elok dimakan bagi mengatasi masalah susah buang air besar. Selain itu, pastikan juga korang minum air masak secukupnya, 8-10 gelas sehari. Nak lagi bagus, lakukan senaman ringan seperti berjalan santai selama 20-30 minit pada setiap hari.Insya-Allah, masalah sukar buang air besar akan selesai.

Sekian dulu perkongsian info.Semoga bermanfaat. Jumpa lagi.Tataaa…



Berjalan santai macam nie pun dah bagus untuk kesihatan tubuh kita... janji keluar peluh!

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Post a Comment

1 Comments