Bagi kaum ibu yang memang setia menyediakan juadah berbuka dan juga bersahur di rumah, tentunya mahu segala urusan di dapur lebih menyenangkan!Di sebabkan itulah juga sis sebenarnya lebih suka menyediakan stok segala keperluan memasak terutama cili kisar  dah settle!


Begitu juga dengan bawang merah, bawang putih, halia dan lengkuas. Bermakna sis tak perlu lagi kelam kabut nak mengupas, meracik atau menumbuknya. Bila semuanya dah ready dikisar atau blender, proses memasak pun jadi lebih mudah.

Macam mana nak dapatkan stok cili kisar atau yang lain-lain bahan kisar yang segar dan tahan lama? Sis kongsikan tips ya, dan biasanya sis buat stok memasak ngam untuk seminggu sahaja. 

Berikut adalah rahsianya! ( hehehe… rahsia sangat kah kah kah… )






1. Pastikan Pilih Bahan Yang Segar 

Kalau nak dapatkan stok bahan kisar yang elok, korang kenalah beli bawang, halia ataupun cili kering yang molek. Rasa dan baunya juga nanti akan elok.

Pastikan juga stok bahan kisar tu mencukupi untuk tempoh yang ditetapkan. Kalau sis,  akan buat stok bahan kisar untuk seminggu. Kalau buat banyak-banyak, tak abis nanti akan berkulat pulak.Dah membazir. 

So, buatlah dalam jumlah yang korang rasa sesuai dan mampu untuk dihabiskan dalam tempoh yang tidak terlalu lama, berbulan-bulan! 

2. Cuci Bersih Dan Tapis Sehingga Kering

Selain menggunakan bahan-bahan segar, pasti bahan-bahan yang hendak dikisar itu telah dicuci dengan bersih. Setelah itu, tapis dan biarkan airnya tos dan kering.

Jangan lupa letak garam dan sedikit minyak tau...




3. Letak Garam Dan Sedikit Minyak Masak

Nak kasi stok bahan-bahan kisar kita nie tahan lebih lama, sis memang suka letak garam dan minyak. Kalau korang nak tahu kedua bahan ini merupakan pengawet semulajadi yang mampu membuatkan bahan kisar tahan lebih seminggu di dalam peti sejuk. 

Sis akan taruk dalam 1 sudu kecil garam dan satu sudu kecil minyak. Nak letak minyak zaitun pun boleh, lebih sihat gitewww….

Lepas dah letak garam dan minyak serta sedikit air suam barulah korang kisar atau blender kesemua bahan tu. Nak kasar sikit, nak halus lumat, semua tu terpulang pada korang. 

Dah siap bersusun... stok cili kisar untuk seminggu! 


4. Simpan Di Dalam Peti Sejuk

Okay, bila dah siap dikisar, tuang stok bahan kisar tadi ke dalam bekas atau ‘Tupperware’ yang sudah dicuci bersih serta kering. Tutup kemas dan stok bahan ini perlu di simpan di dalam peti sejuk.Kalau nak tahan lagi lama, biasanya sis letak dalam freezer. 

Tapi, kalau nak guna kenalah tunggu sampai ianya mencair… so ambik masalah sikit. Nak senang, keluarkan daripada freezer siap-siap, sejam sebelum aktiviti memasak berlangsung.

Tak susah manapun kan nak buat stok bahan-bahan kisar nie, cuma kena rajin sikitlah. Lagipun, bagus buat sendiri terjamin kebersihan dan kualitinya… hehehe… lagi satu, bebas bahan pengawet! Kita guna bahan pengawet semulajadi jer.. garam dan minyak masak! 

Kat rumah Sis, memang sentiasa ada jer cili kisar nie, tak kiralah guna cili kering ataupun cili padi. Stok penting nie sebab tiap-tiap hari masak memang guna cili kisar. Kalau tak, hissh... tak lalu makan! Hahhaa...

Okay, jangan malas ye 

Lurve,
Sis Anie Mohamed