Telco China Sasar Syarikat Bursa untuk Kembangkan Rangkaian 5G | Syarikat gergasi telekomunikasi (telcos) dari China telah memfokuskan syarikat telekomunikasi bersaiz sederhana Malaysia dalam usaha mempercepat pengkomersialan inovasi 5G yang super cepat.

Sumber industri menyatakan bahawa kumpulan Cina sedang meneliti dan mencari-cari organisasi yang dinilai rendah dan mempunyai kapasiti 5G untuk mengembangkan perniagaan.

Saham Telco Paling Murah


Menurut sumber industri berkaitan isu tersebut, "Mereka mungkin menyasarkan Green Packet Bhd dan XOX Bhd. XOX adalah saham telco paling murah di Bursa Malaysia dan salah satu syarikat telekomunikasi paling cepat berkembang pesat di Malaysia.”

XOX mempunyai kira-kira RM35 juta tunai dan kini menawarkan pelan data 4G yang paling sesuai atau kompetitif serta inovatif. Di samping itu, syarikat ini juga turut berhasarat untuk membina infrastruktur 5G di rantau ini.



5G diatur untuk mengubah landskap telekomunikasi kerana ia menjamin kadar muat turun yang lebih cepat dan kebolehpercayaan sistem yang tinggi. Secara tak langsung ia akan membuka ruang untuk perkhidmatan baru, operasi rangkaian dan meningkatkan pengalaman pelanggan.



Kehebatan 5G


Dengan kemunculan 5G, pembekal atau syarikat yang menyedikan perkhidmatan servis internet) mempunyai pilihan untuk meningkatkan kelajuan muat turun dan kapasiti data bulanan pada pelan internet tanpa had.Kemajuan ke 5G diharapkan dapat menghasilkan kecemerlangan untuk peniaga sistem, infrastruktur dan perkakasan/peralatan.

Tiga bulan lalu XOX telah bekerjasama dengan Advance Tech Communication Sdn Bhd (ATC) untuk melancarkan telefon pintar 4G dan 5G, dengan kemampuan komunikasi satelit tambahan yang dikenali sebagai XPLORE.

Telco Pertama


XOX akan menjadi telco pertama yang memasarkan dan mengedarkan produk tersebut kepada pelanggannya di seluruh Asia Tenggara.

Telefon pintar, dilengkapi dengan rangkaian satelit dan radio mudah alih digital, akan dilancarkan oleh ATC kepada pelanggan XOX.

Pengarah Eksekutif XOX, Steve Tan turut memberitahu bahawa syarkiat XOX berhasrat untuk memberikan rancangan sistem bersama dengan mengkoordinasikan rancangan prabayar XOX dan memberi tahapan kepada pentadbir krisis satelit ATC yang luas.

Menurut sumber terdekat dengan XOX, "XOX sangat mantap sebagai sebagai sebuah syarikat. Ia melaksanakan prosedur atau strategi pemasaran yang tepat serta idea seiring dengan produk berinovasi yang dihasilkan sewaktu pandemik Covid-19. Situasi ini juga telah mendorong syarikat ini untuk terus mahu ke hadapan. Faktor pencapaian XOX telah dibina dengan memanfaatkan jenama, saluran pengedaran dengan peningkatan asas pelanggan yang kukuh.”

Baca Juga: Chinie’s, a Local Multi-brand Cosmetic Store

Saham XOX melonjak 11.11 peratus di tengah perdagangan dinamik pada hari Jumaat dan ditutup 5 sen menjadikannya permodalan pasaran sebanyak RM54.62 juta.Ia telah meningkat satu sen dengan 154 juta saham telah ditawarkan.



Ke Lima Dalam Sektor Telco


XOX berada di kedudukan kelima dalam sektor telco dan merupakan syarikat MVNO pertama di Malaysia dengan jumlah pelanggan semasa hampir mencecah 3 juta termasuk pelanggan prabayar dan pelanggan telefon pintar pasca bayar.

Pada bulan lepas, XOX telah menandatangani persetujuan dengan DGB Asia Bhd untuk bekerjasama dalam penggunaan sehingga 1.000 mesin layan diri Artificial Intelligence (AI) pada masa akan adatang.

Langkah ini sesuai dengan metodologi atau strategi XOX untuk menumpukan perhatian pada pelbagai jenis perniagaan bagi mengembangkan aliran pendapatannya.Penganalisis yakin, saham telco akan naik kerana sektor ini telah memperoleh keuntungan menarik, di tengah-tengah pandemik Covid-19.

Penilaian terhadap syarikat telekomunikasi di Malaysia ternyata menarik dan sektor ini diramalkan akan berkembang dengan kadar yang cepat, seiring dengan peralihan semasa yang berlaku di dunia digital misalnya, rangkai internet 5G, Internet of Things (IoT) dan Artificial Intelligence(AI).