Korang biasa tak mengalami masalah kaki, macam lenguh-lenguh kaki?Bagi yang dah berusia macam sis nie, efek lenguh kaki itu memang kerap terjadi. Lagi-lagi kalau banyak bergerak ke sana ke sini!

Biasanya penyebab masalah kaki seperti  lenguh kaki adalah disebabkan perjalanan darah yang tidak lancar di bahagian arteri kaki. Di samping itu, berpunca dari otot kaki tegang. Betis meregang secara berlebihan pun boleh menjadi punca lenguh kaki.

Berdiri Lama
Berdiri terlalu lama membuatkan tekanan lebih tertumpu pada bahagian otot-otot di belakang kaki. Apatah lagi, jika kita memakai kasut bertumit tinggi.



Bagi meredakan masalah sakit kaki, lenguh-lenguh atau sakit pergelangan kaki  biasanya sis akan lakukan dengan beberapa tips di bawah yang mana korang boleh cuba.

1. Urut Kaki

Untuk meredakan kaki lenguh korang boleh try urut kaki.Mulai dari betis sampai ke telapak kaki bagi melancarkan kembali perjalanan darah. Sis gunakan minyak zaitun, body lotion, body oil ataupun minyak urut untuk lenguh-lenguh badan bagi memudahkan lagi proses mengurut kaki.




2. Rendam Kaki Dengan Air Garam Pink

Cubalah rendam kaki dengan air suam. Jika rasa lenguh kaki itu menular hingga ke betis. Sebaiknya gunakan baldi yang tingi untuk mengisi air suam tersebut sehingga paras betis.

Tambahkan satu sudu makan garam pink. Kemudian kuncupkan jari kaki korang di dalam air, tahanlah selama 10 saat, dan kembali semula ke kedudukan asalnya.

Ulang beberapa kali sehingga telapak kaki korang tu terasa lebih ringan.




3. Tuam Dengan Ais

Lutut sering menjadi pusat rasa lenguh kaki. Jadi, cubalah tuam sekeliling lutut dengan ais batu yang telah dibungkus dengan tuala.

Lakukan juga di bahagian atas dan telapak kaki. Buatlah selama 10-15 minit, dan pastikan kaki korang berada di kedudukan yang lebih tinggi.




4. Tidur Dengan Posisi Kaki Lebih Tinggi

Cuba atasi masalah sakit kaki yang lenguh-lenguh tu dengan meletakkan kaki pada posisi yang lebih tinggi ketika nak tidur. Boleh jer nak guna bantal untuk menopang kaki, sehingga kaki berada dalam kedudukan yang lebih tinggi.

Posisi ini boleh membuatkan perjalanan darah di kaki menjadi lebih lancar serta mampu mengurangkan tekanan pada kaki.




5. Minuman Panas

Cara lain untuk meredakan masalah sakit kaki tu boleh dikurangkan dengan meminum air panas yang telah dicampur madu dan lemon atau air rebusan halia. Ia dapat merehatkan tulang dan otot-otot badan.



6. Daun Rosemary

Daun rosemary yang segar atau kering dikatakan mengandungi empat anti peradangan yang mampu meredakan sakit-sakit otot dan juga mempercepatkan penyembuhan. 

Ambil daun rosemary yang telah dicampur dengan air panas mendidih, biarkan suam sedikit, kemudian gunakannya sebagai pembilas ataupun pembersih kaki.

Selamat mencuba tips masalah sakit kaki yang kerap lenguh-lenguh tu ya.Semoga bermanfaat tuk semua. Jaga diri, jaga kesihatan!


Lurve,
Sis Anie Mohamed

(Kredit Foto: Google)