ubi keledek

Sesekali menikmati keenakan ubi keledek yang digoreng, dibakar, direbus ataupun dibuat pengat memang terangkat selera.

Kalau kat kampung, selalulah. Lagipun ubi keledek, salah satu makanan tradisional banyak khasiat nie menjadi kegemaran mak sis nie. Kalau tak direbus atau dibuat pengat, tentulah digoreng!

Bagi yang menyukainya, dan tentulah merasakan kenikmatannya. Ada macam-macam jenis dan warna ubi keledek nie.Sis pernah makan ubi keledek ungu, ubi keledek putih, ubi keledek kuning dan juga ubi keledek oren.

ubi keledek


Tapi, yang paling sis suka ialah ubi keledek ungu dan ubi keledek oren.Selalunya sis goreng atau rebus. Jika direbus, sedap jika dicicah dengan gula merah yang digaul dengan kelapa parut (putih) serta sedikit garam.

Fuh! Sedappp! Bagi yang belum pernah rasa, try la nanti tau.Lagi satu, apa yang buat sis suka makan ubi keledek yang selalu member-member sis kata, makanan orang tua kerana khasiat ubi keledek itu sendiri.


ubi keledek


Banyak Khasiat

Jangan pandang sebelah mata dengan makanan orang tua yang satu nie, ubi keledek nie banyak khasiatnya untuk kesihatan badan kita.

Ubi keledek mengandungi banyak zat, nutrisi dan juga serat yang bagus untuk kesihatan badan kita. Kandungan seratnya tinggi, tetapi rendah kalori sehingga boleh menurunkan nafsu makan.

Mana taknya, bila makan ubi keledek nie perut terasa kenyang jer. Tu yang buat rasa kurang jer nak jamah makanan.Bermakna, kita-kita yang nak kuruskan badan, bolehlah selitkan ubi keledek ini menu diet.

Selain tu juga, makan ubi keledek dikatakan boleh menjadi solusi untuk mencegah pertumbuhan sel kanser seperti kanser payudara dan kanser usus.

Ada lagi khasiat ubi keledek yang buat sis suka menikmatinya adalah kerana kandungan beta karoten yang mana ia akan berubah menjadi vitamin A apabila dinikmati.Vitamin A bagus tau untuk kesihatan mata.

Maklumlah… dah tua-tua nie, kemampuan penglihatan tu tak ler secerah zaman muda-muda dulu. Huhhu..


ubi keledek
Kredit Foto: Google

Lagi satu yang best, makan ubi keledek juga dikatakan dapat menjaga keanjalan kulit. Sebab vitamin C yang terdapat pada ubi keledek bagus untuk kesihatan kulit terutama untuk pengeluaran kolagen.

Menikmatinya secara rutin dapat menjaga keanjalan kulit muka sehingga nampak lebih cerah, berseri-seri dan awet muda. Waaahh… gitewwww.

Sebenarnya ada banyak lagi khasiatnya, antaranya boleh mengatasi diabetis, mencegah tekanan darah tinggi,baik untuk sistem penghadaman kita, meningkatkan gerak kerja otak dan menurunkan kolesterol.

Bagi korang yang selama ini, tak pandang sangat dengan si ubi keledek, mulai hari ini bolehlah belajar-belajar makan!

Okay, sekian perkongsian untuk kali ini.

Jumpa lagi. Tataaaa…



Lurve,

Sis Anie Mohamed