Bahagianya Bila Tengok Bunga Rose Jepun Hidup Subur!


Bunga Rose Jepun

Korang terjebak tak minat bertanam bunga Rose Jepun? Sis terjebak!! Sebelum MCO 2.0 lagi dah ligat membeli dan menanam bunga Rose Jepun. 

Padahal bunga Rose Jepun nie dulu-dulu pun memang dah membiak subur ditanam di laman kediaman mak sis kat kampung sana tu. Cuma, mak sis tak panggilnya bunga Rose Jepun. Sebaliknya, dikenali dengan nama bunga kembang pukul 10!

Hahaha… katanya, bunga tu akan cantik mekar sekitar jam 10 pagi! Ada benarnya kot, sebab kalau dah belah petang bunga Rose Jepun nih akan menguncup.


Bunga Rose Jepun
Menjelang tenghari  terus menguncup... nampak tak tu!


Waktu tengah viral tentang bunga Rose Jepun nie sis pun tak terkecuali lah nak menanamnya. Terpikat hati bila tengok gambar-gambar bunga Rose Jepun yang merimbun lebat bunganya tu.Lama kelamaan tak tahan juga. Gatal gak tangan nie nak membelinya.

Kebetulan pula seorang member telah bawak sis menjengah ke satu nursery yang banyak menjual pokok Rose Jepun nie. Mur… mur.. jer… sepasu bulat dalam RM5 gitu. Kalau hok panjang tu pula dalam RM15.

Teruja sis bila tengok pokok bunga Rose Jepun tu. Tapi sayang, tak banyak pilihan sebab banyak yang dah habis. Laris katanya.

So, sis sambarlah apa yang ada asalkan tercapai hajat di hati. Selain bunga Rose Jepun, sis suka dengan bunga kemboja. Bunga hok nie pun sis suka tanam.

Tak belipun, sebaliknya sis rembat kat rumah mak sis time balik kampung. Kebetulan abang sis yang sorang tu memang suka semai pokok bunga kemboja nie. Nanti-nanti sis share cerita pulak tentang pokok-pokok bunga kemboja sis tu ya.


Bunga Rose Jepun

Senang Jer Nak Tanam


Waktu kat nuseri tu, makcik tu sempatla ajar sis cara mudah untuk menanam bunga Rose Jepun nie.
Katanya , kena kerat pendek-pendek dan buang sikit daunnya. Kalau ada bunga, buangkan juga.Tujuannya, pokok akan tumbuh lebih cepat dan nutrisi yang terhasil daripada baja yang kita siram nanti akan diperoleh sepenuhnya. Tak yah nak share. Giteww…

Selain tu, makcik tu juga pesan, bila tanam tu sila jarak-jarakkannya sikit supaya pertumbuhannya menjadi lebih sihat. Lagi satu, Rose Jepun nie juga suka dengan cahaya matahari.

Kalau tak kena cahaya matahari, mudah jer ia membusung dan lama kelamaan layu dan mati.Jadi, dua tiga hari lepas tanam, eloklah dipindah ke tempat yang ada cahaya matahari tau.

Bunga Rose Jepun


Setakat nie, allhamdulillah… kesemua pokok bunga Rose Jepun sis membesar dengan sihat dan meriah dengan bunganya. Seronok tahu bila tengok bunga Rose Jepun nie berkembangan. Cantik sangat!! Moh lee tanam!!

Hahaha… hahhaa…

Okay, sampai jumpa lagi. Take care uolss!!

Lurve,
Sis Anie Mohamed






Post a Comment

1 Comments

  1. Memang bahagia sangat kalau banyak macam ni kak. mak saya pun panggil bunga kembang pukul10. Cucuk dalam tanah pun boleh hidup. memang senang tanamnya dan cepat hidup

    ReplyDelete