Looking For Anything Specific?

Header Ads

Jom,Turunkan Berat Badan Dengan Diet Atkin. Mana Tau Boleh Kurus Sikit!


diet atkin

Adoii... rasa mcam makan tak banyak. Tapi, berat badan naik lagi! Memang tak boleh jadi nie! Hari tu try Diet Keto, tapi tak beranilah.Now, kita cuba pula turunkan berat badan dengan Diet Atkin. Sebelum nak berdiet atkin tu, kita kenalah tau terebih dahulu, apa itu Diet Atkin!

Diet Atkin? Tahu tak apa sebenarnya yang dikatakan Diet Atkin? Kalau belum jelas,sis ceritakan sikit ya, mana tau ada di antara kita yang mahu menurunkan berat badan dengan cara ini.

Baca Juga: Bahaya Diet Keto


diet atkin

Apa Itu Diet Atkin?

Diet Atkin merupakan salah satu jenis diet yang dikatakan mampu menurunkan berat badan serta cukup menyihatkan.Diet Atkin telah diperkenalkan oleh seorang doktor bernama Robert Coleman Atkins pada tahun 1970. Diet Atkin cukup popular kerana dikatakan dapat menurunkan berat badan dalam waktu singkat. Ia adalah jenis program diet tinggi protein, rendah karbohidrat.

Biasanya orang yang mengamalkan diet Atkin akan menghindari ataupun mengurangkan sebarang makanan yang mengandungi unsur karbohidrat dan lainnya seperti kentang, jagung, roti dan nasi. Untuk mencegah daripada mengambil makanan tersebut biasanya mereka akan mengambil makanan yang lebih banyak mengandungi protein.

diet atkin

Diet ini sebenarnya cukup ringkas dan unik, kerana dalam proses diet kita dibenarkan untuk menikmati makanan yang berlemak, dan mengurangi makanan berkarbohidrat.

Tujuannya supaya tubuh mampu membakar pengumpulan lemak dengan maksimum dan diubah menjadi sumber energi. Secara tidak langsung pembakaran lemak dengan mengubahnya menjadi energi membuatkan kita dapat menurunkan berat badan dalam waktu yang singkat.


5 Tip Supaya Diet Atkin Itu Berjaya


diet atkin

1. Jaga pola pemakanan. Makan seadanya dan tidak berlebihan mengikut nafsu yang nak makan itu dan ini.


diet atkin

2. Jangan lupa, masukkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet.. Diet ini adalah diet rendah karbohidrat. Ini bermakna sayur-sayuran boleh menjadi pengganti karbohidrat kerana ia mempunyai kandungan serat yang diperlukan untuk penghadaman yang efektif.


diet atkin

3. Hindari pengambilan keju yang berlebihan kerana ia boleh menyebabkan sembelit. Ambil dalam jumlah yang secukupnya. Begitu juga dengan gula dan pemanis buatan.


diet atkin

4. Pastikan kita minum banyak air masak agar tubuh terhidrasi dengan baik. Air membantu tubuh membilas racun sekaligus mengganjal perut agar tidak mudah berasa lapar. Sertakan protein seperti daging tanpa lemak, ikan, dan telur.


diet atkin


5.  Pastikan bahan makanan tersebut dalam keadaan segar dan tanpa pengawet. Di samping itu, di awal program diet cubalah makan putih telur sahaja. Hindari kuning telur ya!


diet atkin


So, kalau kita ingin diet ini berhasil, kita disarankan mengimbanginya dengan senaman fizikal yang berat secara rutin. Di samping itu teruskan memotivasikan diri sendiri supaya kita lebih yakin bahawa Diet Atkin ini bakal merubah diri kita menjadi lebih sihat dan menarik.

Amacam?? Dah bersedia untuk merubah diri kita menjadi lebih sihat dan menarik dengan mengamalkan Diet Atkin secara betul dan sihat? Ayuhh! Kita cuba sama-sama ya!

Alrite. Jumpa lagi. Salam hujung minggu, jaga diri!

Lurve,
Sis Anie Mohamed

Kredit Foto: Google

Post a comment

0 Comments