Korang suka makan ikan salmon tak? Tekstur isinya cukup lembut dan berlemak. Kalau suka, memang elok sangatlah sebab ada banyak kebaikan ikan salmon.
Tambahan pula terdapat kandungan Omega-3 yang baik dan membantu menjaga kesihatan badan.Tapi tu lah sampai hari ini sis kurang sikit lalu nak makan ikan salmon nie. Tapi, insya-Allah untuk tahun 2023 nie memang nak jaga kesihatan diri, termasuklah menjaga pemakanan. 

Kebaikan Ikan Salmon Yang Ramai Tak Tahu!

Oh ya, korang tau tak yang ikan salmon ini juga termasuk dalam kategori makanan yang rendah kalori. So, patutlah ikan salmon kerap dijadikan menu makanan diet bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan.

kebaikan ikan salmon

Ada banyak sangat manfaat atau kebaikan ikan salmon yang menarik yang sis rangkum daripada pelbagai sumber. So, sis share kat sini ya.

1. Sumber Protein & Kaya Lemak Omega-3


Ikan salmon menjadi sumber protein yang berkualiti tinggi. Di dalamnya juga mengandungi lemak omega-3, merupakan protein penting dan sangat diperlukan oleh tubuh kita.Kandungan omega-3 yang terdapat pada ikan salmon dapat membantu memenuhi nutrient yang ada pada tubuh kita.

2. Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung & Kanser


Menikmati ikan salmon secara teratur dikatakan mampu membantu melindungi daripada penyakit jantung. Ini adalah kerana ia dapat meningkatkan kandungan omega-3 di dalam darah, sehingga menurunkan risiko penyakit jantung dan kanser.

3. Menjaga Kesihatan Tulang


Ikan salmon mengandungi ‘kalsitonin’ yang dikatakan dapat membantu meningkatkan kekuatan tulang. Secara tak langsung, ia dapat mencegah terjadinya kerapuhan tulang (osteoporosis) dan penyakit sendi.
Wanita yang sudah berusia lebih mudah mengalami osteoporosis. Lagi-lagi yang sudah menapause.

Jadi, adalah lebih baik jika kita mencegahnya sejak awal dan amalkan cara hidup, cara makan yang lebih sihat. Salah satunya, dengan menikmati ikan salmon.




kebaikan ikan salmon


4. Meningkatkan Kesihatan Mental


Selain berupaya membantu melindungi kesihatan otak, khasiat ikan salmon jua dapat membantu meningkatkan kesihatan mental.Kandungan omega-3 bermafaat untuk proses kognitif dan juga penurunan risiko depresi, demensia dan lain-lain lagi.

Baca Juga: Cara Menurunkan Kolesterol Tanpa Ubat   

5. Menjaga Kesihatan Mata


Ikan salmon juga mengandungi khasiat yang baik untuk meningkatkan penglihatan. Omega-3 dan DHA yang terdapat dalam ikan salmon membantu menghindari masalah mata kering yang kronik.

Itulah di antara kebaikan ikan salmon yang mungkin kita tidak ketahui selama ini. Yang tak suka makan ikan salmon macam sis, marilah kita bersama-sama cuba menikmatinya dengan rasa suka hati demi kesihatan tubuh yang kita sayangi ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat.