Cara untuk kekal sihat | Semakin bertambah usia, semakin senang mendapat penyakit. Daya ketahanan badan kita semakin berkurangan, cepat jer rasa penat. Segalanya dah tak sama seperti zaman muda dahulu. Badanpun kerap rasa tak sihat!

cara untuk kekal sihat

Atasi Kebiasaan Buruk


Sebenarnya cara kita menjaga pemakanan dan rutin bersenam sangat penting untuk kekal sihat. Biasalah bila dah berumur nie perubahan hormone juga berlaku dan kadar metabolism badan jadi semakin menurun.

Takut juga diserang dengan penyakit- penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, kolesterol tinggi dan juga sakit jantung.

Jadi, biarlah sepanjang tahun 2023 nie kita semua sihat-sihat belaka. Marilah kita sama-sama kurangkan beberapa kebiasaan buruk yang boleh merosakan kesihatan.

Cara Untuk Kekal Sihat


Berikut beberapa cara untuk kekal sihat dan cantik yang boleh dipraktik. Antaranya:-


1. Makan Lebih Banyak Sayur-Sayuran


Kalau korang tak suka sangat makan sayur, untuk tahun 2023 ini jom la belajar menyukainya. Ini adalah kerana sayur bagus untuk kesihatan.

Sayur mengandungi serat tinggi yang mana dapat membantu melancarkan sistem penghadaman, menurunkan kolesterol, mencegah kenaikan kadar gula dalam darah dan lain-lain.

Ada banyak jenis sayur-sayuran yang berkhasiat untuk meningkatkan kesihatan dan metabolism tubuh. Ulam-ulaman pun mengandungi banyak kebaikan untuk kesihatan. 
Selain itu, ada juga sayur-sayuran yang elok untuk mata, menguatkan otot dan penjagaan kulit.

Baca Juga: 5 Cara Pilih Sayur Yang Elok & Segar

cara untuk kekal sihat

2. Bersenam Secara Rutin


Sebenarnya rutin bersenam adalah sesuatu perkara yang wajib untuk kita lakukan di tahun baru ini. Senaman santai seperti berjogging ataupun berjalan kaki pun dah ok.

Dengan bersenam kita dapat mengurangkan pelbagai jenis penyakit, termasuklah penyakit jantung dan otak.

Apabila kita melakukan senanaman, hormone baik seperti endorphin yang dikaitkan dengan perasaan gembira akan dirembeskan oleh badan. 

Sis tak nafikan, setiapkali bersenam sekalipun sekadar ‘brisk walking’ di sekitar taman tasik Shah Alam nipun dah buat sis rasa gembira sangat.

3. Minum Air Kosong Atau Air Masak Secukupnya


Selain menikmati makanan sihat, minum air kosong juga boleh membuatkan badan kita semakin segar. Untuk mencegah dehidrasi, pastikan kita minum air kosong sebanyak 8-9 gelas sehari.

Air kosong bebas daripada gula menjadi pilihan paling sihat dan mempunyai pelbagai kebaikan.

Pengambilan air yang mencukupi akan menyelamatkan tubuh kita daripada mengalami gangguan pada fungsi pencernaan dan penyerapan makanan, buah pinggang dan lain-lain lagi.

Apabila tubuh mengalami dehidrasi kita mungkin menghadapi masalah sembelit disebabkan proses pencernaan yang sudah terganggu.

Minum air kosong juga mampu membantu membuang racun dalam badan, secara tak langsung membuatkan kulit kita jadi berseri dan tidak kusam.

Baca Juga: Kebaikan Bersenam Untuk Golongan Berusia


cara untuk kekal sihat


4. Kurangkan Pengambilan Makanan & Minuman Manis


Pengambilan makanan dan minuman manis dapat meningkatkan risiko munculnya pelbagai penyakit kronik seperti diabetis,strok dan sakit jantung.

Jadi, marilah kita sama-sama berusaha untuk mengurangkan pengambilan gula berlebihan. Kurangkannya dan cuba gantikannya dengan kudapan manis rendah kalori.

Lagipun pengambilan gula yang berlebihan boleh membuatkan berat badan bertambah sehingga menyebabkan obesiti. 

Contohnya macam air cordial atau air berkarbonat. Kita perlu hadkan pengambilan makanan manis terutama sebelum waktu tidur.



cara untuk kekal sihat

5. Tidur Awal


Bagi yang kerap tidur lewat malam, try la ubah kebiasaan tersebut. Bila kita menjaga kualiti tidur, badan akan terasa lebih segar dan fikiran pun jadi lebih lapang.

Di samping itu tidur yang mencukupi serta berkualiti mampu membantu mencegah penyakit jantung, pertambahan berat badan dan sangat penting untuk kesihatan tubuh secara keseluruhannya.

Apa yang sis perasan, kalau sis tak cukup tidur badan mula terasa lesu dan pening kepala. Bila tidur mencukupi, daya ketahahan badan kita juga menjadi lebih efektif dalam melawan penyakit.

Selain itu, kalau tak cukup tidur ia juga boleh menjejaskan kesihatan kulit. Tanda-tanda penuaan seperti garis-garis halus dan lingkaran hitam bawah mata lebih cepatlah muncul.

Jadi, jom tidur awal!! Hahhaa…

Itulah beberapa cara untuk kekal sihat dan cantik yang ingin sis laksanakan di tahun 2023 ini.Doakan ya semoga berjaya hehe.. hehehe.. Okay, sekian dulu. Jumpa lagi di catatan akan datang!