Doa Dhuha adalah doa yang berkaitan dengan solat sunat Dhuha, suatu bentuk ibadah yang dianjurkan dalam agama Islam. Solat Dhuha dilakukan pada waktu Dhuha, iaitu antara terbitnya matahari hingga sebelum waktu Zuhur. Pada waktu ini, cahaya matahari sudah naik tinggi, tetapi belum mencapai posisi puncaknya. Doa Dhuha dibaca selepas kita menunaikan solat Dhuha.


doa dhuha


Doa Dhuha


Doa Dhuha menjadi relevan dengan solat ini kerana seringkali diucapkan sebagai sebahagian dari amalan tersebut. Rasulullah SAW juga menyarankan dan turut memberi penekanan pada pelaksanaan solat Dhuha, menyebutkannya sebagai cara untuk mendapatkan keberkatan dan kebaikan dalam kehidupan sehari-hari.

Doa Dhuha tidak hanya dianggap sebagai saranan untuk memohon rezeki dan keberkatan, tetapi juga sebagai wujud syukur dan pengabdian kepada Allah SWT. Melalui doa ini, kita diingatkan untuk sentiasa bersyukur atas nikmat-nikmat yang diberikanNya dan berasa dekat dengan Sang Pencipta.

Keutamaan Doa Dhuha juga dipercayai melibatkan pengampunan dosa-dosa kecil serta memberikan ketenangan jiwa. Solat Dhuha dan doanya menjadi bukti kecintaan dan ketaatan seorang muslim kepada Allah SWT serta sebagai saranan untuk meningkatkan tenaga spiritual dan keberkatan dalam hidupnya.

Baca Juga:

Rahsia Sukses Dlaam Bisnes Dan Kehidupan



doa dhuha
Solat Dhuha/JAKIM

Bacaan Doa Dhuha Dalam Rumi


Allahumma Innadh Dhuha-A Dhuha-Uka

Wal Bahaa-A Bahaa-Uka

Wal Jamaala Jamaaluka

Wal Quwwata Quwwatuka

Wal Qudrata Qudratuka

Wal Ishmata Ishmatuka

Allahuma Inkaana Rizqi Fis Samma-I Fa Anzilhu

Wa Inkaana Fil Ardhi Fa-Akhrijhu

Wa Inkaana Mu’asiran Fayassirhu

Wa Inkaana Haraaman Fathahhirhu

Wa Inkaana Ba’idan Fa Qaribhu

Bihaqqiduhaa-Ika Wa Bahaaika

Wa Jamaalika Wa Quwwatika Wa Qudratika

Aatini Maa Ataita Ibadikash Shalihin



اَللّٰهُمَّ اِنَّ الضُّحَآءَ ضُحَاءُكَ وَالْبَهَاءَ بَهَاءُكَ وَالْجَمَالَ جَمَالُكَ وَالْقُوَّةَ قُوَّتُكَ وَالْقُدْرَةَ قُدْرَتُكَ وَالْعِصْمَةَ عِصْمَتُكَ اَللّٰهُمَّ اِنْ كَانَ رِزْقِى فِى السَّمَآءِ فَأَنْزِلْهُ وَاِنْ كَانَ فِىاْلاَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَاِنْ كَانَ مُعَسَّرًا فَيَسِّرْهُ وَاِنْ كَانَ حَرَامًا فَطَهِّرْهُ وَاِنْ كَانَ بَعِيْدًا فَقَرِّبْهُ بِحَقِّ ضُحَاءِكَ وَبَهَاءِكَ وَجَمَالِكَ وَقُوَّتِكَ وَقُدْرَتِكَ آتِنِىْ مَآاَتَيْتَ عِبَادَكَالصَّالِحِيْنَ


Maksudnya:

“Ya Allah, sesungguhnya waktu Duha itu ialah waktu Duha-Mu, kecerahan itu ialah kecerahan-Mu, keindahan itu ialah keindahan-Mu, kekuatan itu ialah kekuatan-Mu, kekuasaan itu ialah kekuasaan-Mu dan perlindungan itu ialah perlindungan-Mu. Ya Allah, jika rezekiku ada di langit maka turunkanlah, jika ada di dalam perut bumi maka keluarkanlah, jika ia sukar maka permudahkanlah, jika ia haram maka sucikanlah, jika ia jauh maka dekatkanlah. Berkat waktu Duha-Mu, kecerahan-Mu, keindahan-Mu, kekuatan-Mu dan kekuasaan-Mu, berikanlah kepada kami segala apa (kebaikan) yang telah Engkau berikan kepada hamba-hamba-Mu yang soleh. Rahmat Allah ke atas junjungan kita Nabi Muhammad, keluarga dan sahabatnya sekalian. Dan segala puji bagi Allah Tuhan seru sekalian alam.