Lobak merah atau dalam bahasa omputihnya carrot adalah sayur-sayuran yang kaya dengan nutrien dan memberikan pelbagai manfaat kesihatan. Walaupun sering digunakan dalam hidangan masakan,kebanyakan orang mungkin tidak menyedari kandungan nutrisinya yang hebat. 


lobak merah

10 Alasan Perlu Makan Lobak Merah


Berikut adalah 10 alasan mengapa kita sepatutnya memasukkan lobak merah ke dalam pemakanan harian.

1.Penuh dengan Serat

Lobak merah mengandungi serat yang tinggi, membantu dalam sistem pencernaan dan mencegah sembelit. Serat juga membantu mengekalkan berat badan yang sihat.

2.Sumber Vitamin C

Lobak merah mengandungi vitamin C yang cukup, membantu menguatkan sistem imun tubuh dan melindungi daripada jangkitan dan penyakit.

3.Mengandungi Antioksidan

Antioksidan yang terdapat dalam lobak merah membantu melawan radikal bebas dalam tubuh, mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser dan penyakit jantung.

4.Kurangkan Tekanan Darah

Kandungan kalium dalam lobak merah dapat membantu mengekalkan tekanan darah yang normal dan mengurangkan risiko penyakit jantung.


Baca Juga:

Resepi Donat Gebu Sukatan Cawawan

Makanan Punca Kolesterol Tinggi

Resepi Ayam Goreng Crispy



lobak merah



5.Meningkatkan Keseimbangan Gula Darah

Lobak merah mempunyai indeks glisemik yang rendah, membantu mengawal gula darah dan sesuai untuk individu yang mengalami masalah diabetes.

6.Baik untuk Kulit

Kandungan vitamin C dan antioksidan membantu meningkatkan keanjalan kulit dan mengurangkan tanda-tanda penuaan.

7.Menyokong Kesihatan Mata

Lobak merah mengandungi nutrien seperti beta-karoten yang baik untuk kesihatan mata dan melindungi mata dari penyakit seperti "age-related macular degeneration" (AMD)”

8.Membantu Pemulihan Luka

Kandungan vitamin C dalam lobak merah membantu dalam penyembuhan luka dan pembentukan tisu.

9.Sumber Zat Besi

Bagi individu yang mengalami masalah kekurangan zat besi, lobak merah adalah pilihan yang baik kerana mengandungi zat besi yang membantu membentuk sel darah merah.

10.Menyokong Sistem Pencernaan

Lobak merah mengandungi enzim yang membantu dalam pencernaan makanan, meningkatkan penyerapan nutrien dan mencegah masalah pencernaan.


Dengan pelbagai manfaat kesihatan ini, tidak hairanlah lobak merah menjadi pilihan yang baik untuk dimasukkan dalam diet harian. Sertakan lobak merah dalam hidangan masakan atau makan mentah sebagai snek untuk mendapatkan kebaikan nutrisi yang lengkap.