Kuih Kaswi Gula Merah ini telah menjadi fenomena viral di media sosial. Merangkumi keunikan tekstur lembut dan rasa manis yang memikat, kuih ini menggabungkan elemen tradisional dengan sentuhan inovatif yang menyegarkan.


kuih kaswi


Kuih Kaswi Semakin Digemari

Ramai peniaga kuih tradisional dan penggemar makanan yang berkongsi pengalaman mereka menikmati kelazatan kuih ini. Pengguna media sosial turut berkongsi gambar-gambar kuih ini yang cukup menarik perhatian ramai sehingga membuatkan lebih ramai lagi yang menyukai Kuih Kaswi.

Sentuhan Gula Merah

Pengunaan gula merah atau juga dikenali sebagai gula melaka memberikan kekayaan rasa karamel yang manis kepada kuih tersebut. Sentuhan ini memberi kesan yang unik kepada kuih, menjadikannya lebih lazat dan mengasyikkan bagi pencinta kuih tradisional. Apakata kita cuba buat kuih ini.


Baca Juga:

Resepi Kek Pisang Moist

Resepi Cucur Udang Sedap

Resepi Brownies Kedut


kuih kaswi


Resepi Kuih Kaswi Gula Merah

Berikut adalah resepinya:

Bahan-bahan:

120gm tepung beras

60gm tepung ubi

60gm tepung gandum

250ml santan pekat

2490gm gula merah (dikisar halus)

2 sudu kecil air kapur cair

1 sudu teh garam

Air secukupnya untuk mencairkan gula merah

200gm kelapa parut yang putih dan muda- digaul dengan 1 sudu teh garam.


Cara Penyediaan:

  1.  Gula Merah

Cairkan gula merah dengan sedikit air dalam periuk kecil. Panaskan dan kacau sehingga gula merah benar-benar larut. Tapis untuk membuang segala ketulan.Biarkan sejuk.

2. Campuran Adunan

Campurkan tepung beras, tepung ubi, tepung gandum, santan pekat dan air kapur ke  dalam mangkuk besar.Tambahkan gula merah yang telah dicairkan. Kacau rata sehingga semua bahan tercampur dengan baik dan tidak berketul.Tapiskan.

  1. Pencetakan dan Pengukusan

Panaskan kukusan dengan api sederhana.Tuangkan adunan ke dalam loyang atau acuan kuih kaswi yang telah disapu sedikit minyak. Pastikan acuan diisi hingga separuh sahaja untuk memberi ruang bagi kuih mengembang semasa proses pengukusan.

Kukus selama kira-kira 15-20 minit atau sehingga kuih masak sepenuhnya. Pastikan untuk tidak membuka penutup kukusan semasa proses pengukusan untuk mengelakkan kuih menjadi lembik.

  1. Penyajian

Angkat kuih kaswi dari kukusan dan biarkan sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan.Hidangkan kuih kaswi dengan taburan kelapa parut muda yang telah dicampur garam, secukup rasanya.

Selamat mencuba! Dengan resepi ini, insya-Allah korang akan dapat menikmati kelazatan Kuih Kaswi Viral Versi Gula Merah yang lembut dan manis.