Kaswi Pandan Gedik pernah menjadi viral suatu masa dahulu. Setelah cuba membuatnya sendiri, jadi tidak hairanlah kenapa begitu ramai yang meminati kuih ini. Dengan tekstur yang lembut, kenyal, dan wangi pandan yang memikat, kuih ini sentiasa menjadi pilihan ramai. Lebih-lebih lagi untuk hidangan minum petang. 

 

resepi kaswi pandan gedik


Resepi Kaswi Pandan Gedik

Kalau korang sedang mencari resepi kuih tradisional yang mudah tetapi tetap lazat, jom cuba resepi Kaswi Pandan Gedik ini!

Bahan-bahan yang diperlukan:

1 cawan air pandan (kisar daun pandan dengan air dan tapis untuk mendapatkan jus pandan asli)

1 cawan santan cair

1 cawan tepung gandum

1 cawan tepung ubi kayu

1 cawan gula (boleh guna gula pasir atau gula merah untuk rasa lebih lemak)

1 sudu besar air kapur (untuk hasilkan tekstur kenyal yang “gedik”)

Sedikit garam

Sedikit pewarna hijau (untuk warna lebih menyerlah, ikut pilihan)



Cuba Juga:

Kuih Kawsi Gula Merah

Udang Masak Butter


Cara Penyediaan:

  • Satukan Semua Bahan

Dalam mangkuk besar, campurkan air pandan, santan cair, tepung gandum, tepung ubi kayu, gula, air kapur, dan garam. Kacau hingga sebati dan pastikan tiada ketulan tepung dalam adunan.

 

  • Sediakan Acuan

Sapukan sedikit minyak pada acuan supaya kuih tidak melekat. Ini juga akan membantu mendapatkan permukaan kuih yang licin dan cantik.

 

  • Tuang dan Kukus

Tuangkan adunan ke dalam acuan hingga penuh. Kukus selama 15 minit atau sehingga kuih masak. Untuk hasil yang terbaik, balut penutup pengukus dengan kain untuk elak air menitis ke atas kuih.

 

  • Biarkan Kuih Sejuk

Setelah masak, biarkan kuih betul-betul sejuk sebelum dikeluarkan dari acuan. Ini akan memastikan tekstur kuih benar-benar kenyal dan gedik.

 

  • Kelapa Parut Kukus

Kukus kelapa parut bersama sedikit garam supaya lebih tahan lama dan tidak mudah basi. Hidangkan kuih kaswi bersama kelapa parut untuk rasa yang lebih tradisional dan enak.

 

Tip Extra:

Gunakan air pandan asli untuk mendapatkan aroma yang lebih wangi dan semulajadi.

Jangan skip air kapur kerana ia rahsia kepada tekstur kenyal dan “gedik” yang menjadi ciri khas kuih kaswi.

 

Kenapa Korang Wajib Cuba?

Kuih Kaswi Pandan Gedik ini sangat sedap dinikmati bersama teh atau kopi panas. Rasanya yang lemak manis dengan tekstur lembut dan kenyal memang membuatkan sesiapa saja teringat-ingat. 

 

Resepi ini juga sangat mudah untuk disediakan, jadi rugi kalau tak cuba buat sendiri di rumah!Jom cuba buatnya untuk hidangan keluarga atau tetamu. Pasti puas hati!