Jenis Buah Buahan | Bagi korang yang ada plan nak turunkan berat badan eloklah rajin makan buah.Serat
yang terdapat dalam buah-buahan akan membuatkan korang rasa lebih cepat kenyang dan cepat kurus!

Buah-buahan merupakan salah satu sumber tenaga dan nutrisi yang baik untuk kesihatan badan dan setiap daripadanya mempunyai kadar serat yang berbeza-beza.Untuk pengetahuan korang yang sedang berdiet, terdapat beberapa jenis buah yang perlu dimasukkan dalam menu diet.


Jenis buah buahan


Berikut Jenis Buah Buahan Yang Elok Untuk Diet Sihat

Check it out!

Jenis buah buahan

1. Pisang

Memandangkan sekarang nie Sis dalam proses men ‘fit’kan badan, Sis jadikan makan buah pisang nie secara rutin. Apa yang Sis tahu, pisang bukan sahaja mengandungi vitamin C, bahkan terdapat serat dan juga minieral.

Makan pisang dapat mempercepatkan proses pembakaran lemak di badan serta membuatkan perut terasa kenyang lebih lama.Selalunya Sis akan makan sebiji pisang Montel, pisang Emas ataupun Pisang Lemak Manis.

Lepas tu Sis akan minum dua gelas air panas suam. Tak pun, Sis akan makan buah ni sebelum makan nasi supaya perut cepat kenyang. Jadi, tak adalah Sis makan banyak nasi! Hahhaa… itu triknya … kih..kih.. kih..

2. Epal

Buah epal nie pun favourite Sis. Tak kiralah epal merah ataupun hijau, janji ranggup dan sedap, Sis ‘belasah’ hahaha…Buah epal nie bagus dimakan kalau nak turunkan berat badan sebab kaya dengan serat serta mineral.

Sungguhpun begitu, kalorinya sangat rendah. Jadi, sebab itulah buah epal ni dapat membantu kita menurunkan berat badan dengan efektif .

3. Tembikai

Buah tembikai pun Sis suka tau. Tak kisahlah tembikai kuning ataupun tembikai merah. Dua-dua sedap, lebih lagi kalau jenis yang tak der banyak biji. Lagilah laju Sis ngap-ngap. Hahaha…
Buah tembikai mengandungi asid amino citruline yang dikatakan sangat efektif untuk mengatasi lemak yang menimbun dalam badan.

Selain itu, kalori dan lemaknya juga sangat rendah.Lagi satu, bila kita banyak melakukan aktiviti dah pastilah tubuh dehidrasi. Kalau dah terlalu banyak sangat minum air, boleh membuatkan perut menjadi kembung dan kelihatan lebih buncit.

Jadi, alternatif terbaik untuk mengatasi dehidrasi tersebut adalah dengan menikmati buah tembikai.
Kandungan seratnya juga mampu melambatkan proses penghadaman dan membuatkan kita rasa kenyang dengan lebih lama. 

Baca Juga:





Jenis buah buahan


4. Kiwi

Kalau makan buah kiwi nie boleh jer habiskan sekaligus 6-7 biji sebab rasanya pergh sedap. Masam-masam manis gitew bila ditelan.Buah kiwi pun mengandungi serat yang cukup tinggi. Bijinya yang hitam-hitam tu pun bagus untuk membantu diet kita.

5. Betik

Berita baiklah buat korang yang suka makan betik sebab buah nie dikatakan mampu membantu menurunkan berat badan dengan cepat. Jadi, rajin-rajin makan betik secara rutin kalau korang nak kurus cepat hahah… Tapi kan.. tapi kan…Sis tak lalu buah betik nih.. Hehehe… mucuk :p

Kandungan ezim semulajadi yang terdapat pada buah betik sangat unik dan membuatkan penghadaman makanan menjadi lebih cepat. Di samping itu buah betik juga kaya dengan antioksidan.

Itulah beberapa jenis buah buahan yang elok dimakan bagi membantu diet korang yang nak turunkan berat badan. Jangan lupa amalkan, mana tau cepat kurus !