Manfaat Lidah Buaya Untuk Tampil Lebih Lawa. Baca Tau!


www.aniemohamed.blogspot.com

Lidah buaya atau aloe vera merupakan tumbuhan hiasan yang banyak khasiatnya sejak zaman dahulu lagi. Kebaikan ataupun manfaat lidah buaya bukan sahaja untuk kecantikan, malahan juga untuk kesihatan tubuh kita.

Mungkin sebab itulah sejak dahulu lagi Sis memang suka tanam pokok lidah buaya. Manfaat lidah buaya untuk kesihatan dan kecantikan terlalu banyak. Jadi, korang janganlah teragak-agak untuk menanam pokok lidah buaya di rumah korang. Dapat sepokok dua pun jadilah. Janji ado!!!

Sis pernah baca dalam beberapa artikel tentang pokok nie. Lidah buaya atau aloe vera cukup terkenal sebagai salah satu tanaman yang berkhasiat dan digunakan sebagai ubat.


Di dalam lidah buaya terdapat pelbagai nutrisi yang cukup bagus untuk kesihatan, antaranya asid amino,niacin, dan mineral. Selain itu, lidah buaya juga bersifat anti bakteria, anti kulat dan anti inflamasi.


www.aniemohamed.blogspot.com

Berikut beberapa manfaat lidah buaya kecantikan dan kesihatan

manfaat lidah buaya

1. Menghilangkan Kelemumur & Mengatasi Rambut Gugur 

 * Mencegah rambut rosak

* Menguatkan akar rambut

*  Menghilangkan kelemumur

*  Menghitamkan rambut

* Mencegah rambut rosak

Korang yang mengalami masalah rambut berkelemumur ataupun rambut banyak gugur, sis sarankan korang cubalah ikhtiar gunakan lidah buaya.Daripada korang memilih produk rawatan rambut yang belum tahu lagi keberkesanannya, baik cuba selesaikan masalah kelemumur dengan manfaat lidah buaya. Mana tahu serasi! Sis dah cuba, memang serasi sangat-sangat tau...

Caranya mudah jer... Korang belah lidah buaya menjadi dua bahagian. Amil bahagian isi atau gelnya. Lepas tu sapukan pada rambut sehingga tepat ke bahagian akar rambut.
Urut perlahan-lahan sehingga merata dan biarkan selama sejam. Kemudian barulah dibilas dan disyampu sehingga bersih.

Manfaat lidah buaya juga mampu mencegah kebotakan, memperlambatkan pertumbuhan uban kerana kandungannya mempunyai pelbagai kebaikan berguna sebagai vitamin untuk rambut.


manfaat lidah buaya

2.  Merawat Kulit 

Kandungan,nutrien,vitamin dan mineral yang ada di dalam lidah buaya memberikan plebagai manfaat kepada kulit. Korang yang ada masalah kulit kering, kulit kusam dan sebagainya memang elok sangatlah guna lidah.

Lidah buaya mempunyai kandungan air yang tinggi dan berfungsi untuk melembabkan kulit. Kulit yang sihat adalah kulit yang terlindung dan terjaga kesihatannya.



manfaat lidah buaya

3. Mengubati Luka Dan Gigitan Serangga

Gunakan lidah buaya untuk mengurangkan rasa pedih dan gatal pada bekas gigitan seranggga. Gel lidah buaya dapat menyembuhkan dan memperbaiki kulit yang terluka.Macam sis nie, bila memasak kerap sangat lengan nie melecur ataupun terkena percikan minyak. Gel lidah buaya inilah yang menjadi penyelamatnya!

4. Mengeluarkan Racun Dalam Tubuh

Jus lidah buaya dikatakan dapat mengeluarkan racun dalam tubuh kita. Selain mengandungi antioksidan, lidah buaya juga ada gelatin yang berfungsi untuk menyerap racun yang terdapat pada usus dan mengeluarkannya bersama kotoran.

manfaat lidah buaya

5. Menghilangkan Jerawat

Korang yang ada jerawat boleh cuba gunakan manfaat lidah buaya nie. Ambil lidah buaya, kemudian belah, ambil getah atau gel yang terdapat di dalamnya. Sapukan pada bahagian wajah yang berjerawat.

Biarkan selama 10-15 minit atau sehingga kering, selepas itu barulah dibilas dengan air suam sehingga bersih.

Itulah 5 manfaat lidah buaya yang patut korang tahu.Sekurang-kurangnya boleh dimanfaatkan apabila perlu dan amat menjimatkan!

Selamat mencuba.


manfaat lidah buaya
Saja nak tunjuk he hee.. hee..Nie pokok lidah buaya yang sis tanam :)

Lurve,
Sis Anie Mohamed


Kredit Foto: Google



Post a Comment

1 Comments

  1. Suka pakai aloe vera gel. Soothing je. Murah pun murah. Tapi itulah tak menanam pulak. beli yang dah siap je. Hehhe

    ReplyDelete