Cara Buat Papa Roti Yang Lembut, Sedap Dan Atasnya Garing. Jom Try Buat!

www.aniemohamed.blogspot.com


Pernah makan Papa Roti? Tak pernah? Tapi pernahlah makan Mexican Bun ataupun Roti Boy, kan?

  
Ketiganya tu sama jer.Ada sentuhan atau gandingan kopi kat dalamnya.Sis suka makan roti nie panas-panas.

Lagi sedap, bila digandingkan dengan kopi O panas ataupun teh O panas. Pergh! Memang terangkat habis, silap-silap mahu empat ketul Papa Roti nie habis sis ‘ngap-ngap’.

Sis suka makan roti yang jenis ranggup atau garing kat luar, tapi di dalamnya lembut dan sedap. Nikmat betul bila ditelan!



www.aniemohamed.blogspot.com

Korang teringin tak nak buat roti nie sendiri? Kalau teringin, moh la kita buat. Follow resepi Papa Roti, yang Tini Ahmad (@its.tinibakes) nih kongsikan. Memang terbaiklahh…. Jom kita cuba!

Bahan-bahan yang diperlukan:


· Air sejuk + 1 biji telur jadikan 265gm

· 400 gm tepung tinggi protein

· 100 gm tepun gandum

· 30 gm susu tepung

· 1 sudu teh garam

· 50 gm gula

· 11gm instant yis saf

· 80 gm marjerin

· 1 sudu besar #rfb / shortening

www.aniemohamed.blogspot.com




Cara Membuatnya:

1. Jika mengunakan mixer, korang perlu mencampurkan ke semua bahan di atas dan adun sampai kembang.

2. Biar kembang, kemudian uli untuk membuang angin. Selepas itu, bentukkan ikut citarasa sendiri.

3. Biarkan seketika doh naik sekali lagi. Then bakar 200° selama 15minit (ikut kesesuaian oven)

4. Taraaa siap!






Untuk Inti:

Bahan yang diperlukan:

· 10 gram mentega

· 40 gram gula perang

· 1/4 sudu kecil esen vanila

Cara Membuatnya:

1. Campurkan ke semua bahan dan gaul sebati.

2. Masukkan ke dalam plastik dan bekukan.

3. Setelah beku, potongkannya berbentuk kiub supaya mudah untuk dimasukkan ke dalam doh roti.


Baca juga: Resepi Kek Butter Super Gebu, Cantik & Sedap

Nota Kaki:

Menurut Tini, untuk lebih pantas… dia hanya ambil sesudu teh planta.Kemudian, letak gula di hujung sudu. Selepas itu, roll kan menjadi bulat. Katanya, gandingan mantap planta dengan gula memang super sedap!

www.aniemohamed.blogspot.com


Topping:

· 2 sudu besar air

· 2 sudu besar kopi / mocha segera (3 in 1)

· 1/4 sudu kesil esen vanila

· 50 gram gula aising

· 50 gram mentega

· 1 biji telur

· 50 gram tepung kek




www.aniemohamed.blogspot.com
Sedap! Lagi-lagi kalau garing kat bahagian atasnya tu!

Cara Membuatnya: 

1. Kacau kopi bersama air sehingga larut dan masukkan esen vanila. Ketepikan.

2. Pukul gula aising bersama mentega sehingga sehingga gebu dan berkrim menggunakan kelajuan tinggi.

3. Masukkan telur dan pukul lagi sehingga sebati.

4. Selepas tu barulah masukkan air kopi yang telah dibancuh tadi.

5. Akhir sekali masukkan tepung dan pukul sehingga adunan sebati.

6. Isikan adunan ke dalam piping bag dan simpan di dalam peti sejuk sehingga hendak digunakan.

Take Note!

- Korang boleh sediakan topping dan inti dua tiga hari lebih awal.

- Jika menggunakan kopi atau Nescafe yang asli, boleh kurangkan jumlahnya supaya tidak terlalu pahit.

- Boleh guna api atas untuk 5-10 minit terakhir bagi mendapatkan toping roti yang garing.

Okay, selamat mencuba resepi Papa Roti ini. Semoga resepi yang dikongsikan oleh Tini (@its.tinibakes)ini bermanfaat untuk semua. Sis pun semangat untuk mencubanya.
Sekian dulu. Tataaaa!

Lurve,
Sis Anie Mohamed.









Post a Comment

0 Comments