Nak sihat dan cantik, minum sahaja jus sihat homemade. Jimatpun jimat!  Kebelakangan ini macam-macam virus yang muncul. Di tambah lagi dengan keadaan cuaca yang tidak menentu yang mana boleh membuatkan daya ketahanan badan menurun. Untuk mengatasinya cuba minum jus sihat homemade!

Jus


Jus Sihat Homemade Sedap!


Salah satu cara supaya tidak mudah jatuh sakit, pastikan pengambilan zat dan vitamin seimbang pada setiap hari.

Minum jus yang diperbuat daripada campuran pati buah dans sayur dapat membantu menguatkan sistem ketahanan badan. 

Kandungan diperoleh daripada pelbagai sayur dan buah mengandungi antioksidan tinggi yang dapat meningkatkan daya ketahanan badan.

Buah-Buahan Dan Sayur-Sayuran Kaya Antioksidan

Berikut beberapa contoh buahan-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan antioksidan serta boleh dijadikan jus sihat homemade yang menjadi kegemaran sis. Check it out!


Jus


1. Jus Durian Belanda


Masa zama kecik-kecik dulu kat kampung, arwah abah sis memang ada banyak tanam pokok durian belanda di sekeliling rumah. Tapi, time tu, tak adalah buat jus. 

Sebaliknya, bila buah durian belanda masak tu masak, kami terus ‘ngap-ngap’ sahaja. Hahahaa…

Buah durian belanda dikatakan mengandungi pelbagai vitamin, kalium, magnesium, protein, zins, serat, karbohidrat dan lain-lain zat lagi. 

Kandungan fruktosa dalam buah durian belanda juga dikatakan mampu membantu menghancurkan gula dalam darah dan mengubahnya menjadi sebuah tenaga yang meningkatkan stamina tubuh.


Jus

2. Epal


Buah epal mengandungi banyak serat yang mempunyai kebaikan dalam mengawal kandungan lemak dan kolesterol, kaya dengan vitamin A,vitamin B dan juga C.

Buah ini ini juga mengandungi serat dan flavonoid yang berupaya membantu menstabilkan kadungan gula dalam darah.

Epal juga kaya dengan antioksidan dan menjadikan ia antara sumber makanan yang mampu membantu melawan kanser. Epal merah tidak masam dan mengandungi kandungan gula yang lebih manis. 

Namum, bagi pengidap diabetis, epal hijau dikatakan lebih selamat untuk dinikmati. Take note ya!

Baca Juga: Kebaikan Epal Hijau, Makan Bila Perut Kosong!


Jus

3. Oren


Buah oren memang terkenal dengan kandungan vitamin C yang tinggi. Vitamin C sangat berguna untuk meningkatkan daya ketahanan badan.

Ketika keadaan badan kita berasa kurang fit atau segar, cubalah minum jus oren bagi menyegarkannya kembali.

Minuman antioksidan ini dikatakan mampu menstabilkan gula dalam darah, kerana gula dalam oren boleh mengawal kadar gula supaya tetap normal.


saderi


4. Saderi


Rasanya tak ramai yang suka makan daun saderi ataupun jus saderi, tapi sis suka! Hahaha…hahaha… kalau campur dengan epal hijau, lagilah sedap. Itu bagi sis laaa….

Banyak kebaikan untuk kesihatan badan bila kita minum jus sihat yang satu ini dan ia juga elok untuk korang yang mahu menurunkan berat badan.Saderi termausuk dalam jenis sayur yang rendah kalori.

Selain itu saderi juga merupakan sejenis sayuran yang bukan sahaja kaya antiokisdan tetapi juga kalium. Zat tersebut dikatakan mampu membantu mencegah pengumpulan atau pengendapan mineral dalam ginjal. Secara tak langsung dapat mengurangkan risiko terbentuknya batu karang.



lobak merah


5. Lobak Merah


Lobak merah adalah jus sihat yang paling sis suka. Tapi, sis tak minum jus lobak merah yang telah dicampur susu. Memang sis tak minum! Sebaliknya sis suka minum  yang macam tu jer. Kalau nak letak gula sikit, okaylah.

Tak pun sis akan bedal mentah-mentah sahaja, Rasanya yang rangup, uihhh memang sedap di ‘ngap-ngap’. Lobak merah mengandungi pelbagai nutrisi dan mineral yang sangat bagus untuk kesihatan tubuh.

Segelas jus buah-buahan segar yang diminum secara teratur dikatakan mampu membantu meningkatkan daya ketahanan badan, sekaligus menjaga kesihatan jantung. Vitamin A dan beta-koreten membuatkannya berkesan dalam melawan bakteria. Di samping mencegah kedatangan penyakit jantung dan strok.

Itu dia beberapa kebaikan minum jus homemade buah-buahan dan sayur-sayuran dengan 'air tangan' korang sendiri. Minum ini bagus untuk kesihatan tubuh termasuklah membantu menguatkan daya ketahanan badan. Selamat mencuba!