Resepi Sotong Goreng Tepung Bestari | Ada tak yang suka menu Sotong Goreng Tepung Ranggup ataupun Sotong Celup Tepung? Sesekali kalau makan, memang sedap. Kalau makan kat luar, tak sah kalau tak order!


Resepi Sotong Goreng Tepung

Buat Sendiri, Ikut Resepi Sotong Tepung Ranggup


Sekarang nie memang tak susah lagi kalau nak buat sendiri Sotong Goreng Tepung Ranggup. Dulu-dulu kalau buat sendiri, memang tak berapa menjadi sebab rasanya tak rangup sangat. So, bila dah sejuk memang kurang sedap sikitlah rasanya.

Okay, jom kita cuba Resepi Sotong Goreng Tepung Bestari Rangup yang member sis ajar nie. Sedap jugaklah dan yang penting ranggup. Ahaa… giteeww.



Resepi Sotong Goreng Tepung


Resepi Sotong Goreng Tepung Bestari 

Bahan-Bahan:

· 4 ekor sotong

· Sedikit tepung bestari

· Sedikit tepung beras

· 1 biji telur

· Sedikit serbuk kunyit

· Minyak untuk mengoreng

Cara Membuat:






Resepi Sotong Goreng Tepung




1. Bersihkan sotong dan dipotong kasar dan toskan.

2. Kemudian, gaul dengan serbuk kunyit.

3. Setelah itu perap seketika sotong dengan tepung bestari yang sudah dicampurkan air.

4. Selepas 6-10 minit, baru masukkan telur. Gaul sehingga sebati.

5. Sediakan tepung kering (tepung bestari dan sedikit tepung beras), dan masukkan sotong tadi ke dalam adunan kering ini.

6. Sebaiknya masukkan kesemuanya di dalam bekas tertutup, kemudian goncang-goncangkan sehingga sotong tersebut disaluti tepung kering itu.

7. Kemudian barulah goreng sotong tersebut dalam minyak yang panas sehingga kekuning-kuningan.

8. Okay, siap dan bolehlah dihidangkan.

Nota: Selamat mencuba Resepi Sotong Goreng Bestari atau Sotong Celup Tepung Bestari yang sedap, ranggup dan sangat mudah untuk disediakan.

Baca Juga: Nak Usus Sihat? Amalkan Minum  Teh Ini!


Tips Mendapatkan Sotong Goreng Tepung Yang Betul-Betul Ranggup


Berikut adalah beberapa cara  atau tips mudah untuk mendapatkan sotong goreng tepung yang cukup ranggup:


Persiapkan Bahan dan Sotong dengan Baik


Pastikan sotong yang digunakan sudah dibersihkan dengan baik. Buang bahagian dalamnya dan kulit luar yang keras. Potong sotong menjadi cincin atau potongan sesuai selera.

Buat Adunan Tepung


Campurkan tepung gandum dengan bahan-bahan lain seperti garam, lada hitam, serbuk bawang putih dan rempah-rempah lain mengikut selera sendiri. Boleh tambahkan sedikit baking powder untuk membuat sotong lebih ranggup.

Celupkan Sotong ke dalam Tepung


Celupkan potongan sotong ke dalam adunan tepung hingga tertutup dengan baik.Pastikan tepung melekat dengan baik pada sotong.

Panaskan Minyak dengan Betul


Gunakan minyak yang mencukupi dalam kuali untuk menggoreng sotong. Panaskan minyak hingga mencapai suhu sekitar 350-375 darjah Fahrenheit (175-190 darjah Celsius).

Goreng Sotong Dengan Pantas


Goreng sotong dalam minyak panas selama 2-3 minit atau sehingga ia berwarna keemasan. Jangan terlalu lama menggoreng untuk memastikan sotong tetap lembut di dalam dan ranggup di luar.

Toskan dengan Baik


Angkat sotong dari minyak panas dan letakkan di atas tisu dapur atau rak penapis untuk menghilangkan minyak berlebihan.

Segera Dihidangkan


Hidangkan sotong goreng tepung denagan segera selepas menggoreng, ketika masih panas,untuk mendapatkan hasil yang lebih ranggup.

Tambahkan Rempah Tambahan


Selepas menggoreng, boleh tambahkan garam, serbuk perasa, garam, lada hitam atau serbuk cili untuk memberi rasa tambahan.

Variasi Rasa

Jika suka variasi, boleh tambahkan keju parmesan parut, serbuk cili atau bahan-bahan lain ke dalam adunan tepung untuk mencipta rasa yang berbeza.

Saji dengan Sos Pendamping:

Hidangkan sotong goreng tepung dengan sos-sos pendamping seperti sos sambal, sos tomato, mayonis atau sos tartar untuk menambah rasa.

Nota: Dengan mengikuti langkah-langkah di atas, korang boleh menikmati sotong goreng tepung yang ranggup dan lazat. Pastikan untuk berhati-hati semasa menggoreng dengan minyak panas dan sentiasa pantau proses memasak untuk mengelakkan kecederaan. Selamat mencuba!